মানবদেহে অঙ্গ-প্রত্যঙ্গ প্রতিস্থাপন : প্রেক্ষিত ইসলামী শরীয়াহ|Human Organ transplantation: Islamic Law Perspective
DOI:
https://doi.org/10.58666/9rtts138Keywords:
Organ transplantation, Medical Science, Islamic Law, Humanity, Human Dignity, অঙ্গ প্রতিস্থাপন, চিকিৎসা বিজ্ঞান, ইসলামী শরীয়া, মানবিকতা, মানবমর্যাদাAbstract
Medical improvements have been among the major contributions of civilizational progress. Incredible developments can be seen in every aspect of medical science. This article has been written to discuss the Sharʻī perspectives of organ transplantation or replacement required for living when an organ becomes damaged or stops working in the human body. In modern medicine, during organ transplantation, three types - metal based prosthetic organs, animal organs and organs from other humans are used. The article will look at these three types of organ transplantations from the light of the view of the Islamic Sharīʻah. The methods followed are descriptive and research based. The focus is on the fact that human beings are accorded the highest dignity, and hence their needs have been given the utmost priority and importance. In this light, when organ transplantation is a necessity, the shariah allows it with certain rules and conditions, such that no life is harmed in the process.
সারসংক্ষেপ : সভ্যতার উৎকর্ষের অবিচ্ছেদ্য অংশ হিসেবে বর্তমানে চিকিৎসা শাস্ত্রেও প্রভূত উন্নতি সাধিত হয়েছে। এর প্রতিটি বিভাগ, শাখা-প্রশাখায় এসেছে বিস্ময়কর অগ্রগতি। মানবদেহের অঙ্গ-প্রত্যঙ্গ প্রতিস্থাপন তেমনই একটি বিষয়। কোনো মানুষের শরীরের কোন অঙ্গ নিষ্ক্রিয় বা নষ্ট হয়ে গেলে বেঁচে থাকার তাগিদে বিকল্প অঙ্গ প্রতিস্থাপন বা সংযোজন করার শরয়ী বিধান বর্ণনার উদ্দেশ্যে এ প্রবন্ধটি রচিত হয়েছে। আধুনিক চিকিৎসা বিজ্ঞানে অঙ্গ-প্রত্যঙ্গ প্রতিস্থাপনের ক্ষেত্রে ধাতববস্তু থেকে প্রস্তুত কৃত্রিম অঙ্গ, প্রাণীর অঙ্গ ও অন্য মানুষের অঙ্গ- এ তিন ধরনের অঙ্গের আশ্রয় নেয়া হয়। প্রবন্ধে তাই ইসলামের দৃষ্টিতে উক্ত তিন ধরনের অঙ্গ প্রতিস্থাপনের বিধান আলোচনার প্রয়াস নেয়া হয়েছে। বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক গবেষণা শৈলীতে রচিত এ প্রবন্ধ থেকে প্রতীয়মান হয়েছে যে, ইসলাম মানুষকে শ্রেষ্ঠত্বের মর্যাদায় আসীন করেছে বিধায় তার সব ধরনের প্রয়োজনকে অত্যন্ত গুরুত্ব সহকারে বিবেচনা করেছে। এরই ধারাবাহিকতায় কেউ যদি অঙ্গ-প্রত্যঙ্গ প্রতিস্থাপনের মুখাপেক্ষী হয় তবে একটি নির্দিষ্ট নীতিমালা অনুসরণ সাপেক্ষে এর অনুমতি দিয়েছে, যাতে অবলম্বন থাকা সত্ত্বেও কোন মানুষের জীবন বিপন্ন না হয়।
References
Al-Qurān al-Karīm
Abū Daūd, Sulaimān Ibn Ashʻas. 1420H. Al-Sunan (In 1 Vol.). Riyadh: Bait al-Afkār al-Dawliyya.
al-Bahūtī, Manṣūr Ibn Yūnus Ibn Idrīs. 1402H. Kashshāful Qannāʿ ʿan Matanil Iqnāʿ. 6 vols. Beirūt: Dārul Fikr.
Al-Bār, Muhammad ʻAlī. 1994. Al-Mawqaf al-Fiqhī wa al-Akhlāqī Min Qadiyyati Zarʻ al-ʻAda’. Beirut: Al-Dār al-Shāmiyyah.
Al-Dusūqī, Muhammad Ibn Ahmad. ND. Hāshiah al-Dusūqī ʻAla al-Sharh al-Kabīr. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Hattāb, Muhammad Ibn Muhammad. 1995. Mawāhib al-Jalīl li Sharh Mukhtasar al-Khalīl. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
ʻAlī Jumʻah, Mohammed ʻAbd al Wahhāb. 2007. Al-Kalim al-Taiyeb : Fatāwā ʻAsriah. Cairo: Dār al-Salām.
Al-Iftā, Al-Riyāsat al-ʻĀmmah li al-Buhūth al-ʻIlmiyyah wa al-Iftā. 2002. Abhāth Haiyah Kibār al-ʻUlamā. Riyadh: Al-Riyāsat al-ʻĀmmah li al-Buhūth al-ʻIlmiyyah wa al-Iftā. 7/41, available at http://www.alifta.net/Fatawa/fatawaChapters.aspx?languagename=ar&View=Page&PageID=673&PageNo=1&BookID=1, browsed on 01.10.2018.
Al-Jarīsī, Khālid Ibn ʻAbdurRahman (ed.). 1999. Al-Fatāwā al-Sharʻiyyah Fī al-Masā'il al-ʻAsriyyah Min Fatāwā ʻUlamā’ al-Balad al-Haram. Riyadh: Muassisah al-Jarīsī.
Al-Kāsānī, Abū Bakr Masʻūd Ibn Ahmad. ND. Badaīʻ al-Sanaīʻ Fi Tartīb al-Sharaīʻ. Beirut: Dār al-Kitāb al-ʻArābī.
Al-Mardāwī, Ala al-Din Abu al-Hasan Ali Ibn Sulaiman. 1377H. Al-Insāf Fī Maʻrifati al-Rājih Min Al-Khilāf. Beirut: Dār Ihya al-Turāth al-ʻArabī.
Al-Nasāyī, Abū ʻAbd al-Rahman Ahmad Inb Shuʻaib Ibn ʻAlī. 1420H. Al-Sunan (In 1 Vol.). Riyadh: Bait al-Afkār al-Dawliyya.
Al-Nawāwī, Abū Zakariyā Muhī al-Dīn Sharf. 1991. Rawdah al-Tālibīn wa Umdat al-Muftieen. Beirut: al-Maktab al-Islāmī.
Al-Sukarī, ʻAbdusSalam ʻAbdurRahim. 1988. Naql wa Zarāʻat al-ʻAda’ al-Admiyyah Min Mandhūr Islāmī. Cairo: Dār al-Manār.
Al-Tirmidī, Abū ʻIsa Muhammad Ibn ʻIsa. 1417H. Al-Sunan (In 1 Vol.). Riyadh: Maktabat al-Maʻārif.
Busahiyyah, Al-Saih. 2016. "Al-Afāq al-Mustaqbaliyyah linaqli Aʻda’ al-Haywān Ila al-Adāmī". Majallah Jāmiʻah al-Quds al-Maftūhah lil Abhāth wa al-Dirasāt. Vol. 39, Issue 1, pp 167-198.
Habibur Rahman, Muhammad. 2013. ÒManobdeher Ongo Protango Sthanantor O Songzojon : Islami Dristivongi”. Islami Ain O Bichar. Vol. 9, Issue 34, April-June 2013, pp 43-69.
Hoque, Muhammad Tazammul. 2012. ÒIslami Aine Ongo Protango Dan O Songzojon : Prekkhit Bangladesh”. Islami Ain O Bichar. Vol. 8, Issue 29, January-March 2012, pp 39-70.
Ibn ʻĀbidīn, Muhammad Amīn Ibn ʻUmar. 1984. Radd al-Muhtār ʻAla al-Durr al-Muhtār. Beirut: ʻĀlim al-Kutub.
Ibn al-Humām, Kamāl al-Dīn Muhammad Ibn ʻAbd al-Wāhid. 1415H. Fath al-Qadīr. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Ibn Ḥazm, Abū Muḥammad ʿAlī ibn Aḥmad ibn Saʿīd. ND. Kitab al-Muhallā bi'l Athār. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Ibn Nujaim, Zain al-Dīn. 2002. Al-bahr al-Rāeq. India: Zakaria Book Dipu.
Ibn Qudāmah, ʻAbdullah Ibn Ahmed. 1421H. Al-Muqnīʻ. Jeddah: Maktaba al-Wādī.
IIFA, International Islamic Fiqh Academy, OIC. 2018. http://www.iifa-aifi.org/1794.html, seen on 19/11/2018.
IIFA, International Islamic Fiqh Academy, OIC. 2018A. http://www.iifa-aifi.org/1698.htm
Muhammad, ʻUsrī al-Sayyed. 2000. Mawsuʻāt al-Aʻmāl al-Kāmilah Li al-Imām Ibn Qayyim al-Jawziyyah : Jāmiʻ al-Fiqh. Al-Mansūrah: Dār al-wafā.
Multaqa Fiqhī, The Message of Islam. 2013. ÒFatāwā wa Qarārāt al-Tabarruʻ Bil Aʻdha’ Lisālihi al-Mardhā al-Muhtājīn Lahā”. http://fiqh.islammessage.com/NewsDetails.aspx?id=6130, retrived on 1/11/2018.
Saqar, ʻAtiah. ND. Ahsan al-Kalam Fī al-Fatāwā. Cairo: Maktabah al-Tawfīqiyyah.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.