অলঙ্কারের জন্য অঙ্গচ্ছেদন : ইসলামী শরীআহ’র আলোকে একটি পর্যালোচনা|Body Piercing for Ornaments: An analysis in the Light of Islamic Shariah
DOI:
https://doi.org/10.58666/9bs04k87Keywords:
Ornaments, fashion, beautification, body piercing, sharia, অলঙ্কার, ফ্যাশন, রূপচর্চা, অঙ্গচ্ছেদন, শরীআহAbstract
Islamic Shariah postulates that Allah is beautiful and He loves beauty. He has created human being with inborn fascination towards beauty. Considering this inclination Islam does not deny this human desire of beautifying one’s body. Since time immemorial men and women have been wearing different types of ornaments as a part of increasing beauty. Body piercing is required to wear several types of ornaments. For decades women have been piercing different parts of their body including nose, ear to wear oranments. Contemporary society is also witnessing the practice of wearing oranments by male in different parts of the world and this tendency is gradually increasing. Given this backdrop a scrupulous research is highly needed to elucidate the relevant rulings of Islamic Sharia regarding body piercing specially for wearing ornaments. Comprehending the crucial significance of this issue in the milieu of contemporary society this article has endeavoured to enumerate different terminologies regarding body piercing (to wear ornaments), various types of body piercing, its historical background, differences of opinions among the Islamic jurists (fuqaha) regarding body piercing by men and women, superstitions relating to body piercing etc. Moreover, the author has painstakingly advanced a bunch of recommendations to facilitate individual to evade prohibited matters regarding body piercing. Relying on descriptive and deductive method this research has critically revisited the writings and verdict of classical and modern jurists. This article has attempted to demonstrate that it is lawful to pierce the nose and ear of women for wearing ornaments. However, body piercing for this purpose is not mandatory under Islamic Shariah and this act is not tantamount to body distortion. Most importantly, excepting nose and ear women are not allowed to pierce other parts of their body. Islamic Sharia, as the author submits, has absolutely proscribed men to pierce different parts of their body including nose and ear.
সারসংক্ষেপ: আল্লাহ তাআলা নিজে সুন্দর এবং তিনি সৌন্দর্যকে পছন্দ করেন। মানুষকে তিনি সৌন্দর্যের প্রতি স্বভাবজাত আকর্ষণসহ সৃষ্টি করেছেন। এজন্য ইসলাম ও মানুষের নিজের শরীরকে সৌন্দর্যম-িত করার যে চাহিদা আছে, সেটিকে অস্বীকার করে না। প্রাচীন কাল থেকেই নারী-পুরুষ সৌন্দর্যবর্ধনের অংশ হিসেবে নানা ধরনের অলঙ্কার ব্যবহার করে আসছে। কিছু অলঙ্কার পরার জন্য অঙ্গচ্ছেদন করার প্রয়োজন পড়ে। নারীরা যুগ যুগ ধরে কান, নাকসহ শরীরের নানা অঙ্গ ছিদ্র করে অলঙ্কার পরিধান করে আসছে; বর্তমানে কোথাও কোথাও পুরুষদের মধ্যেও এ প্রচলন লক্ষ্য করা যায় এবং এ প্রবণতা দিনদিন বেড়েই চলছে। তাই অঙ্গচ্ছেদন সম্পর্কে শরীআহ’র বিধি-বিধান সম্যক ধারণা লাভ করা খুবই জরুরী। এ প্রেক্ষাপটকে সামনে রেখে বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে অলঙ্কার পরিধানের জন্য অঙ্গচ্ছেদন সম্পর্কিত পরিভাষাসমূহ, অঙ্গছেদনের বিভিন্ন ধরন ও ইতিহাস, নারী ও পুরুষভেদে অঙ্গচ্ছেদন সম্পর্কে ফকিহগণের মতপার্থক্য, অঙ্গচ্ছেদন সম্পর্কিত কুসংস্কার ইত্যাদি তুলে ধরা হয়েছে। একইসাথে অঙ্গচ্ছেদনের ক্ষেত্রে শরীআহতে নিষিদ্ধ বিষয়গুলো এড়াতে কিছু প্রস্তাবনা তুলে ধরা হয়েছে। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে বর্ণনামূলক (Descriptive Method) ও অবরোহ পদ্ধতি (Deductive Method) অনুসরণ করা হয়েছে। প্রাচীন যুগের আলিমগণের লেখার সাথে সাথে আধুনিক যুগের আলিমগণের লেখা গ্রন্থ ও ফতোয়া পর্যালোচনা করা হয়েছে। এ প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে, নারীদের নাক-কান ছিদ্র করা জায়েয। ইসলামে এটা বাধ্যতামূলক নয়, শরীর বিকৃতির আওতাভুক্তও নয়। অবশ্য তাদের জন্য অন্যান্য অঙ্গ ছিদ্র করার অনুমতি নেই। পুরুষদের ক্ষেত্রে নাক-কান ছিদ্র করা শর্তহীনভাবে নিষিদ্ধ।
References
Al- Qurān al-Karīm
Abū Daūd, Sulaimān Ibn Ashath al Sijistāni. 1997. Sunan. Beirut: Dār Ibn Hazm.
Al-Bukhārī, Abū ʻAbdullah Muḥammd ibn Ismāʻīl. 2002. Al-Jāmiʻ al-Musnad al-Sahīh. Damascus: Dār Ibn Kathīr.
Al-Islāmiyyah, Wajāratul Awqāf wa al-Shuūn. 1989. Mausuat al-Fiqhiyyah al-Kuaitiyyah, Kuait: Wajāratul Awqāf wa al-Shuūn al-Islāmiyyah.
Ibn Manjūr. 1993. Lisān al-Arab, Beirut: Dār al-Sadir.
Al-Askalānī, Ibn Hajar. 2005. Fath al-Barī, Riyadh: Dāru Tayyibah.
Al-Bahūtī, Mansūr Ibn Yūnus al-Hanbalī. 2009. Kashf al-Kinā an Matn al-Iqnā, Beirut: Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Buzairimī, Sulaymān ibn Muhammad. 1996. Al-Buzairimī Alā al-Khatīb, Beirut: Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Ghazālī, Abū Hāmid. 1999. Ehyāu Ulūlm al-Dīn, Cairo: Dār al-Fazr Li al-Turāth.
Ibn al-Jawzī, Abū al-Faraz abd al-Rahmān ibn Alī. 1985. Ahkām al-Nisā, Beirut: Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Jawziyya, Shamsuddīn Muhammad ibn Abū Bakr Ibn Qayyim. 1983. Tuhfāt al-Mawdūd bi Ahkām al-Mawlūd, Beirut: Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Khurashī, Muḥammad ibn ʻAbdullāh ibn ʻAlī.1997. Hāshiyat Al-Khurashī ʻalā Mukhtaṣar Khalīl. Beirut: Matbaaʻ Muḥammad ʻAlī Baidūn.
Al-Kulaynī, Muhammad ibn Ya'qūb. 1367 SH. Al Kāfī, Tehran: Dārul Kutub al-Islāmiyyah
Al-Madanī, Dr. Ijdihār bint Mahmūd ibn Sābir. 2002. Ahkāmu Tazmil al-Nisā fī al-Sharīah al-Islāmiyyah, Riyadh: Dār al-Fadīlah
Al-Maqdisī, Ahmad Ibn Qudāma. 2016. Mukhtasar Minhāz al-Qasidin, Beirut: Dār al-Arqam ibn Abū al-Arqam.
Al- Nasāī, Abū Abd al-Rahmān Ahmad ibn Shuaib ibn Alī. N.D. Al-Sunan, Riyadh: Maktaba al-Maarif Li al-Nashr Wa al-Tawji.
Al-Shāmī, Ibn Abidīn. 2003. Riyadh: Dār Alam al-Kutub.
Al-Shirbīnī, Shamsuddīn Muhammad ibn Al-Khatīb. 1997. Mughnī al-Muhtāz Ilā Marifah Maānī al-Alfāz, Beirut: Dār al-Marifah.
Al-Shirwānī, Abdul Humād and Ahmad Ibn Qāsim al-Ebādī. 2015. Hawāshī Al-Shirwānī and Ibn Qāsim al-Ebādī alā Tuhfat al-Muhtaji Bi Sharh al-Minhāj, Beirut: Dār al-Kutb al-Ilmiyyah
Al-Sulaimān, Nāsir Ibn Fahd. 1998. Majmu Fatāwā wa Rasāil Fadīlah al-Shykh Mhammad bin Sālih al Uthaimīn, Riyadh: Dār al-Tgurayya Li al-Nashri wa al-Taoji.
Al-Tirmidhī, Abū ʻIsā Muḥammad Ibn ʻIsā. 2000. Al-Sunan. Riyadh: Maktabat al-Maʻārif.
Baliavī, Abul Fazal Abdul Hafīz. 2003. Misbahul Lughat, Translated by: Habibur Rahman Munir Nadawi, Dhaka: Thanwi Library.
Dīk, Naqā Imād Abdullah. 2010. “Ahkāmu Jinati Wazhi al-Marah fi al-Fiqh al-Islami”. M.Phil Thesis. Al-Najah National University Palestine.
Hawass, Zahi. 2016. Canning the Pharaohs : CT imaging of the New Kingdom Royal Mummies, Cairo: American University of Cairo Press.
Ibn Kathīr, Imāduddin. 1997. Al-Bidāyah wa al-Nihāyah, Egypt: Dār Hijr Islamonline. 2019. Accessed July 20, 2019. https://fatwa.islamonline.net/10317
Mansūr, Dr. Muhammad. 1999. Al-Ahkām al-Tibbiyyah al-Mutaalliqah bi al-Nisā fi al-Fiqh al-Islāmī, Jordan: Dār al-Nafais.
Mantra, M. 2019. “Nose Rings for Hindu Girls- Religion and Cultural Practices and Beliefs” medium.com, July 15, 2019. https://medium.com/@info.migrationmantra/nose-rings-for-hindu-girls-religion-and-cultural-practices-and-beliefs-d56294bd7f5a
Mish, Frederic C. (Editor). 2004. Merriam-Webster's Collegiate Dictionary: Eleventh Edition, USA: Merriam-Webster's, incorporated
Pitts- Taylor, Victoria (Editor). 2008. Cultural Encyclopedia of the Body, London: Green Wood Press.
Rauf, Don. 2019. The Culture of Body Piercing, New York: Rosen Publishing Group.
Shykh Nijām N.D., Al-Fatāwā al-Hindiyyah, Beirut: Dār al-Fikr
Thorpe, JH. 2019. “The Surprising History of Piercings” www.bustle.com, July 15, 2019. https://www.bustle.com/p/the-surprising-history-of-piercings-58085.
Winge, Theresa M. 2012. Body Style, London: Berg.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.