উরফ : প্রামাণিকতা ও শরয়ী বিধানে এর প্রভাব|Urf: Revisiting its Authenticity and Influence in Shariah Rulings
DOI:
https://doi.org/10.58666/0y89kw19Keywords:
urf, adat (habit), shariah ruling, madhab, law, উরফ, আদত, শরয়ী হুকুম, মাযহাব, আইনAbstract
Since time immemorial custom (urf), or usage has been regulating the conduct, transactions or overall activities of human being. Custom (urf) has become so intextricably related with the nature and disposition of human being that conducting different affairis of life in isolation of it is simply impossible. The Scholars of Usul-al-Fiqh has divided the custom into different classes namely: explicit, implicit, general, special, approved, disapproved etc. The authenticity of urf is confirmed by the Qur’an, Sunnah as well as by Ijam (consensus of juristic opinions) and Qiyas (analogical deductions). Islamic Shariah has embodied certain peremptory principles which evidently has drawn the fine line between approved and disapproved urf. The four main Sunni schools of thought has scrupulously considered urf while formulating innumerable Shariah rulings. This paper has endeavoured to portray that urf has considerably influenced the formulation of Shariah rulings for ages. The author has boldly asserted that jurists should formulate Shariah rulings after considering the postive urf for the sake of public welfare.
সারসংক্ষেপ: উরফ, রেওয়াজ বা প্রথা যুগ যুগ ধরে মানুষের আচার-আচরণ, লেনদেন ও কার্যাবলিকে নিয়ন্ত্রণ করে আসছে। মানুষের স্বভাব ও প্রকৃতির সঙ্গে উরফ এমনভাবে মিশে গেছে যে, কারো পক্ষে এর থেকে বেরিয়ে এসে জীবনযাপন সম্ভব নয়। উসূলবিদগণ উরফকে বিভিন্ন প্রকারে বিন্যস্ত করেছেন : বাণীসূচক ও কর্মসূচক, ব্যাপক ও বিশেষ, নসযুক্ত ও নসবিহীন, শুদ্ধ ও অশুদ্ধ। উরফের প্রামাণিকতার ওপর কুরআন ও সুন্নাহ থেকে দলীল যেমন রয়েছে, তেমনি ইজমা ও কিয়াসের দ্বারাও উরফের প্রামাণিকতা সাব্যস্ত হয়। শরয়ী নসের সঙ্গে উরফের যেমন আনুকূল্যমূলক সম্পর্ক রয়েছে, তেমনি বৈপরীত্যমূলক সম্পর্কও বিদ্যমান। উরফকে বিবেচনায় এনে শরয়ী বিধান প্রণয়নের বেশ কিছু শর্ত রয়েছে, যা অবশ্য পালনীয়। চার মাযহাবেই অসংখ্য ফিকহী মাসআলায় উরফকে বিবেচনায় আনা হয়েছে। এই প্রবন্ধে বর্ণনামূলক পদ্ধতি ব্যবহার করে দেখানো হয়েছে যে, যুগ যুগ ধরে উরফ শরয়ী বিধান প্রণয়নের ক্ষেত্রে প্রভাব বিস্তার করে আসছে। বর্তমান সময়ে জনকল্যাণের স্বার্থে ইতিবাচক উরফকে বিবেচনায় এনে শরয়ী আইন প্রণয়ন করলে জনম-লী উপকৃত হবে।
References
Al-Qurān al-Karīm
Abū Sunnah, Aḥmad Fahmī. 2004. Al-ÔUrf wa al-ÔAdah fi RaÔyi al-Fuqaha. Cario: Dār al-Baṣāʼir
Abū Zahrah, Muḥammad Aḥmad Mustafā. 1952. Mālik : Ḥayātuhū wa Asruhū - Arāuhū wa Fiqhuhū. Caireo: Dār al-Fikr al-Arabi.
Aḥmad ibn Ḥambal. 1999. Musnad. Beirut: Muassasah al-Risālah.
Al-Bahūtī al-Hambalī, Mansūr ibn Yūnus. 1993. Sharh Muntaha al-Iradat. Beirut: Alam al-Kutub.
Al-Bahūtī al-Ḥambalī, Mansūr ibn Yūnus. 2003. Al-Rawd al-MurabbaÔ bi-Sharh Jād al-MustanqaÔ. Beirut: Alam al-Kutub.
Al-Bukhārī, Abū ÔAbdullah Muḥammd ibn IsmāÔīl. 1987. Al-JāmiÔ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn Kathīr.
Al-Dusūkī, Muḥammad ibn Aḥmad. ND. Ḥāshiyat alā Al-Sharh al-Kabīr. Beirut: Dār al-Fikr.
Ali, Dr. Ahmad. 2018. Tulonamulak Fiqh. Dhaka: Islamic Law Research and Legal Aid Center
Al-Jurjānī, Abū Bakr ÔAbd al-Qāhir ibn ÔAbd ar-Raḥman ibn Muḥammad. 1983. Kitāb al-TaÔrīfāt. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Kāsānī Al-Hanafi, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn MasÔūd ibn Aḥmad. 1986. BadāiÔ al-SanāiÔ fī Tartīb al-SharāiÔ. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Kāsānī Al-Hanafi, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn MasÔūd ibn Aḥmad. 2000. BadāiÔ al-SanāiÔ fī Tartīb al-SharāiÔ. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Mirdābī al-SaÔdī al-Hambalī, Alā al-Dīn Abū al-Hasan ÔAlī ibn Sulaimān ibn Aḥmad.1997. Al-Insāf fī MaÔrifa al-Rajih min al-Khilāf. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Qarāfī, Shihāb al-Dīn Abū al-'Abbas Aḥmad. 2004. Sharh Tanqih al-Fusul fi Ikhtisar al-Mahsul fi al-Usul. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Qarāfī, Shihāb al-Dīn. ND. Al-Furuq, Anwar al-Buruq fi Anwa' al-Furuq. Riyad: Dār Alam al-Kutub
Al-Sarakhsī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abī Sahl Abū Bakr. 1989. Kitāb Al Mabsūt. Bairut: Dār al-Maʻrifa.
Al-Shatibī, Abū Ishaq. 2004. Al-Muwāfaqāt fī Usūl al-Shari'ah. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Suyūtī, Jalāl al-Dīn ÔAbd al-Rahmān ibn Abū Bakr ibn Muḥammad Jalāl al-Dīn. 2005. Al-Ashbah wa al-Nazair. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Zarqā, Muṣṭafā Aḥmad. 2004. Al-Madkhal al-Fiqhī al-ʻĀmm. Beirut: Dār al-Qalam.
Al-Zuhaylī, Wahbah Mustafā. 2006. Al-Fiqh al-Islāmī wa Adillatuhū. Bairut: Dār al-fikr.
Amin, Dr. Muhammad Ruhul. 2017. Islami Ainer Utsha. Dhaka: Islamic Law Research and Legal Aid Center.
Amīnī, Muḥammad Taqī. 2014. Islami Fiqher Oitihashik Patabhumi (Islami Fiqh ki Tarikhi Pase Manzar). Translated by: Abdul Mannan Talib. Dhaka: Islamic Law Research and Legal Aid Center.
Badrān, Badrān Abūl ÔAinain. 1969. Usul al-Fiqh.
https://www.law-arab.com/2017/03/Custom-legislation.html. accessesd: 24-10-19
Ibn ʿĀbidīn, Muḥammad Amin Ibn 'Umar Ibn 'Abd al-'Aziz al-Hanafi. 2014. Majmu' Rasa'il. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Ibn Amīr Hājj, Shams al-Dīn Muḥammad ibn Muḥammad. 1983. Al-Taqrīr wa al-Tahbīr. Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Ibn Fāris, Abū Al-Husayn Aḥmad Ibn Fāris al-Qazwīnī. 2008. Mu'jam maqayis al-lughah. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Ibn Ḥazm al-Zāhirī, Abū Muḥammad Alī ibn Aḥmad ibn SaÔīd Ibn Ḥazm. ND. Maratib al-ijma' fi al-'ibadat wa-al-mu'amalat wa-i'tiqadat. Bairut: Dār al-fikr.
Ibn Humām, Kamāl al-Dīn Muḥammad ibn ÔAbd al-Wāḥid ibn ÔAbd al-Hamīd. 2003. Fath al-Qadīr. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Ibn Manẓūr, Muḥammad ibn Mukarram ibn Alī ibn Aḥmad ibn Manzūr al-Ansārī. 2000. Lisān al-ʿArab. Beirut: Dār Sādir.
Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ÔAbdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1992. Al-Mughnī fī Fiqh Aḥmad ibn Ḥanbal. Cairo: Hajar.
Mālik ibn Anas ibn Mālik al-Aṣbaḥī.1985. Al-Muwatta. Egypt: Dār Ihyā al-Turāth al-Arabī.
Muslim, Abū al-Husaīn Muslim ibn Hajjāj. 2003. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār al-Fikr.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.