বন্ধকী বস্তুর দ্বারা উপকার লাভ : একটি ফিকহী পর্যালোচনা|Benefits Arising out of Mortgaged Property A Review of Juristic Opinions
DOI:
https://doi.org/10.58666/hpaxy817Keywords:
mortgage, subject-matter of mortgage, mortgagor, mortgagee, riba al-nasi’ah, বন্ধক, বন্ধকী বস্তু, বন্ধকদাতা, বন্ধকগ্রহীতা, রিবা নাসিয়াহAbstract
Mortgage indisputably plays a vital role in economic transactions. Mortgage against debt provides security for payment of debt. An inextricable part of mortgage is the subjecmatter of mortgage or mortgaged property. Islamic scholars unanimously opine that owenership of the mortgaged property belongs to the mortgagor. However, they differ as to the recipients entitled to benefits arising out of mortgaged property. This article has endeavoured to decipher and explicate this issue by analyzing different juristic discourses. Relying on the authentic opinions of most of the Islamic jurists the author has asserted that with consent of the mortgagee or creditor a mortgagor or debtor is entitled to enjoy benefits arising out of mortgaged property. However, several scholars have opined that it is also lawful for the mortgagor to enjoy benefits arising out of mortgaged property without the assent of the mortgagee. Jurists have also differed on the very issue of enjoying benefits by the mortgagee. To most of the jurists, it is unlawful to enjoy benefits arising out of mortgaged property by the mortgagee even with the assent of the mortgagor. Because, debt if brings benefit will be treated as interest. On the contrary, several scholars have upheld the validity of the aforesaid case. If the mortgagee incurs any expenses in relation to the mortgaged property only then he is entitled to enjoy the benefits in proportion to the expenses. Most appallingly, the research paper argues that the mortgage system as extant in Bangladesh is indeed in the nature of riba al-nasi’ah and thus not valid.
সারসংক্ষেপ: রাহন বা বন্ধক আর্থিক লেনদেনে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। ঋণের বিপরীতে বন্ধক রাখা ঋণ পরিশোধের নিশ্চয়তা প্রদান করে। বন্ধক-ব্যবস্থার গুরুত্বপূর্ণ অংশ হলো বন্ধকী বস্তু। বন্ধকী বস্তুর মালিকানা বন্ধকদাতার - এ ব্যাপারে সকল ফকীহ একমত। কিন্তু বন্ধকী বস্তু থেকে কে উপকার লাভ করবে- এ ব্যাপারে ফকীহগণের মধ্যে মতবিরোধ রয়েছে। এ প্রশ্নের উত্তর অনুসন্ধানের উদ্দেশ্যেই প্রবন্ধটি রচিত হয়েছে। বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে বর্ণনামূলক পদ্ধতি ব্যবহার করে ফকীহগণের মতবিরোধের বিস্তারিত আলোচনা করা হয়েছে এবং প্রণিধানযোগ্য মতের সপক্ষে প্রমাণাদি ও যুক্তি পরিবেশন করা হয়েছে। প্রবন্ধটি থেকে যেসব বিষয় ফুটে ওঠেছে তা হলো, ঋণদাতা বা বন্ধকগ্রহীতার অনুমতিক্রমে বন্ধকদাতার জন্য বন্ধকী বস্তু থেকে উপকার লাভ জায়েয বলে অধিকাংশ ফকীহ মত প্রকাশ করেছেন। কেউ কেউ বলেছেন, বন্ধকগ্রহীতার অনুমতি ছাড়াও বন্ধকদাতার জন্য বন্ধকী বস্তু থেকে উপকার লাভ জায়েয। বন্ধকগ্রহীতা বন্ধকী বস্তু থেকে উপকার লাভ করতে পারবে কি-না? এ ব্যাপারেও মতবিরোধ করেছেন। অধিকাংশ ফকীহর মতে, বন্ধকদাতা অনুমতি দিলেও বন্ধকগ্রহীতার জন্য বন্ধকী বস্তু থেকে উপকার লাভ জায়েয হবে না। কারণ, ঋণ যখন উপকার বয়ে আনে তখন সুদের অন্তর্ভুক্ত হয়। কেউ বলেছেন, বন্ধকদাতার অনুমতিক্রমে বন্ধকগ্রহীতা বন্ধকী বস্তু থেকে উপকার লাভ করতে পারবে। বন্ধকী বস্তুর জন্য যদি বন্ধকগ্রহীতাকে খরচ করতে হয় তবে তার সেই পরিমাণই উপকার গ্রহণ জায়েয হবে সে যতটুকু খরচ করবে। প্রবন্ধ থেকে আরও প্রমাণিত হয়েছে যে, বাংলাদেশে প্রচলিত বন্ধক-পদ্ধতি মূলত রিবা নাসিয়াহমূলক, যা জায়েয নয়।
References
Al-Qurān al-Karīm
Al-Ajlūnī, Ismāʻīl ibn Muḥammad. 1351H. Kashf al-khafāʼ wa muzīl al-Ibās. Cairo: Maktaba al-Quds.
Al-Azharī, Ṣaliḥ ʻAbd al-Sāmīʻ. ND. Jawāhir al-Aklīl Sharḥ Mukhtaṣar Khalīl. Bairut: Dār al-Maʻrifah.
Al-Balyāwī, Abul Fadal ʿAbdul Hafeez . 2003. MisbaÍ al-Lughat. Translated by: Habibur Rahman Munir Nadawi. Dhaka: Thanwi Library.
Al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad ibn Ḥusayn Ibn 'Alī ibn Mūsā al-Khosrojerdī. 1994. Al-Sunan al-Kubrā. Makka: Maktaba Dār al-Bāz.
Al-Bukhārī, Abū ʻAbdullah Muḥammd ibn Ismāʻīl. 1987. Al-Jāmiʻ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn Kathīr.
Al-Dardīr, Abū al-Barakāt Aḥmad ibn Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abū Ḥāmid. 1372H. Al-sharḥ al-Saghir. Egypt: Taba'a al-Halabī.
Al-Dusūkī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʻArafah. ND. Ḥashiyat ʻalā Al-Sharḥ al-Kabīr. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Ḥākim al-Naysābūrī, Abū ʿAbdullāh Muḥammad ibn ʿAbdullāh. 1990. Al-Mustadrak ala aṣ-Ṣaḥeeḥayn. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Al-Jaṣṣās, Abū Bakr Aḥmad ibn ʿAlī al-Rāzī. 1405H. Aḥkām al-Qur'ān. Dār Iḥyā al-Turāth al-ʻArabī
Al-Kāsānī Al-Ḥanafī, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn Masʻūd ibn Aḥmad. 2000. Badāiʻ al-Ṣanāiʻ fī Tartīb al-Sharāiʻ. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Al-Khurashī, Muḥammad ibn ʻAbdullāh ibn ʻAlī.1997. Hāshiyat Al-Khurashī ʻalā Mukhtaṣar Khalīl. Beirut: Matbaaʻ Muḥammad ʻAlī Baidūn.
Al-Marghīnānī, Abū al-Hasan Burhān al-Dīn ʻAli ibn Abu Bakr ibn ʻAbd al-Jalīl al-Farghānī. ND. Al-Hidāyah Sharh Bidāyat al-Mubtadī. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʻArabī.
Al-Mausū'ah Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah. 1427H. Kuwait: Ministry of Awqaf and Islamic Affairs.
Al-Nawawī, Abū Zakariā Yaḥyā Ibn Sharaf. 1991. RawÌah al-Ùālibīn. Beirut: Al-Maktab al-Islām.
Al-Nawawī, Abū Zakariā Yaḥyā Ibn Sharaf. ND. Al-Majmū' Sharḥ al-Muhaẓẓab. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Qurṭubī, Abū ʻAbdullah Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abū Bakr al-Anṣārī. 1964. Al-Jāmiʻ li-Aḥkām al-Qurān. Cairo: Dār al-Kutub al-Miṣriyyah.
Al-Sarakhsī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abū Sahl. 1989. Kitāb Al Mabsuṭ. Bairut: Dār al-Maʻrifah.
Al-Shāfiʿī, Abū ʿAbdullāh Muḥammad ibn Idrīs. 1990. Kitāb al-Umm. Beirut: Dār al-Maʻrifah.
Al-Shīrāzī, Abū Isḥāq Jamāl al-Dīn Ibrāhīm ibn ʿAlī ibn Yūsuf al-Fīrūzābādī. ND. Al-Muhazzab fī Fiqh al-Imām al- Al-Shāfiʿī. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Al-Shirbīnī, Muḥammad ibn Aḥmad al-Khaṭīb. 1994. Mughnī al-muḥtāj ilā Ma'rifat al-Ma'ānī Alfāz al-Minhāj. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Al-Tirmidī, Abū ʻIsā Muḥammad Ibn ʻIsā. 1417H. Al-Sunan. Riyadh: Maktabat al-Maʻārif.
Al-Zayla‘ī, Jamāl al-Dīn Abū Muḥammad ‘Abdullāh ibn Yūsuf ibn Yūnus Ibn Muḥammad. ND. Nasb al-Rāyah. Cairo: Dār al-Hadīth.
Al-Zuhaylī, Wahbah Mustafā. 2001. Al-Fiqh al-Islāmī wa Adillatuhū. Beirut: Dār al-Fikr.
Ibn ʿĀbidīn, Muḥammad Amin Ibn ʿUmar Ibn ʿAbd al-ʿAzīz al-Ḥanafī. 2003. Radd al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār. Riyadh: Dār al-ʿĀlam Al-Kutub.
Ibn Ḥajar al-Asqalānī, Abū al-Fadl Aḥmad ibn Alī ibn Ḥaja. 1407H. Fatḥ al-Bārī Sharḥ Saḥīḥ al-Bukhārī. Cairo: Dār al-Matbaʻa al-Salafiyya.
Ibn Ḥazm al-Ẓāhirī, Abū Muḥammad ʻAlī ibn Aḥmad ibn Saʻīd Ibn Ḥazm. ND. Al-Muḥallā bi-al-Athār. Bairut: Dār al-Fikr.
Ibn Jarīr al-Ṭabarī, Abū Jaʻfar Muḥammad. 1997. Jāmiʻ al-Bayān ʻan Taʻwil āy al-Qurān. Damascus: Dār al-Qalam.
Ibn Manẓūr, Muḥammad ibn Mukarram ibn Alī ibn Aḥmad ibn Manzūr al-Ansārī. 1414H. Lisān al-ʿArab. Beirut: Dār Sādir.
Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ʻAbdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1968. Al-Mughnī. Cairo Maktaba al-Qahirah
Mulla Khosrū, Muḥammad ibn Farāmurz ibn ʻAli. ND. Durar al-Ḥukkām fī Sharḥ Gurar al-Aḥkām. Cairo: Dār Iḥyā al-Kutub al-ʻArabiyyah.
Muslim, Abū al-Husaīn Muslim ibn Ḥajjāj. 2003. Al-Musnad al-SaÍīÍ. Beirut: Dār al-Fikr.
ʻIIllish, Abū ʻAbdullah Muḥammad ibn Aḥmad Al-Mālikī. 2003. Sharḥ Manḥ al-Jalīl ʻalā Mukhtaṣar Khalīl. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.