টেকসই উন্নয়নের জন্য সুশাসন : ইসলামী নির্দেশনা l Good Governance for Sustainable Development Islamic Guideline

  • Md. Ferdos Islam M.Phil Research Fellow, Islamic University, Bangladesh.

Abstract

Though the very term 'good governance' is of recent origin sacred texts of religions had shed light on this significant issue long ago. Good governance is usually depicted as a 'system of governance' in the arena of political usage. A meticulous scrutiny of history reveals that a good number of Prophets and Messengers of Allah (SWT) were involved in the governance of country as an inextricable part of their Prophethood and in discharging their responsibilities they had stressed on several ideals, principles and rules which in the tapestry of contemporary period may be treated as the “good governance system” from the Islamic point of view. Establishment of a sustainable society necessarily requires good governance.Emphasizing on the establishment of good governance in developing states global donor agencies including the United Nations Organization have been working to implement different strategies from the last decade of the twentieth century.This research paper has endeavoured to critically elucidate the western/conventionaltheories of good governance, their constituent elements, characteristics as well as the underlying reasons of their failure. Moreover, this article, following the descriptive method of research, has enumerated the features and application of Islamic good governance system in the light of the Qur’an and Sunnah. Furthermore, the author has taken recourse to spell out simple, universal and sustainable approaches to establish good governance. Given this backdrop the article argues for the inculcation of moral values, religious teachings and piety among the different strata of the society to construct a desired society, resolve the crisis of good governance and the strategic implementation of anti-corruption measures. Above all, the author has presented this research to facilitate the benign dream of establishing an equitable and balanced society through the realization of true model of Islamic good governance and its characteristics.   


সারসংক্ষেপ : ‘সুশাসন’ প্রত্যয়টি হাল আমলের হলেও ধর্মীয় গ্রন্থসমূহে এ সম্পর্কে আলোকপাত করা হয়েছে বহু আগেই। সুশাসনকে রাজনৈতিক ব্যবহারে ‘শাসন ব্যবস্থা’ হিসেবে দেখা হয়ে থাকে। অনেক নবি ও রাসুল তাঁদের নবুওয়াতের অংশ হিসেবে শাসনকার্য পরিচালনা করেছেন এবং এই পরিচালনা করতে গিয়ে তাঁরা যে আদর্শ, বৈশিষ্ট্য এবং নিয়মাবলির ওপর গুরুত্বারোপ করেছেন, বর্তমানে আমরা সেগুলোকে ইসলামী দৃষ্টিকোণ থেকে সুশাসন ব্যবস্থা বলতে পারি। টেকসই সমাজ বিনির্মাণে সুশাসন একমাত্র অপরিহার্য শাসন ব্যবস্থা। বিংশ শতাব্দীর শেষ দশক থেকে জাতিসংঘসহ বৈশ্বিক দাতা সংস্থাগুলো উন্নয়নশীল দেশে সুশাসনের ওপর গুরুত্বারোপ করে বিভিন্ন কৌশলপত্র বাস্তবায়নে কাজ করছে। এ প্রবন্ধে পশ্চিমা সুশাসন তত্ত¡ আলোচনাপূর্বক তার উপাদান ও বৈশিষ্ট্যসমূহ উপস্থাপন এবং প্রচলিত ‘সুশাসন’ প্রত্যয়ের ব্যর্থতার কারণ পর্যবেক্ষণ করা হয়েছে। বর্ণনা পদ্ধতিতে রচিত এ প্রবন্ধে কুরআন ও সুন্নাহের আলোকে ইসলামী সুশাসনের বৈশিষ্ট্যসমূহ বর্ণনা ও তার প্রয়োগ-পদ্ধতি সম্পর্কে আলোচনার মাধ্যমে সুশাসন প্রতিষ্ঠার পথ সরলীকরণ, সর্বজনীন এবং টেকসইকরণের পন্থা সম্পর্কে আলোকপাত করা হয়েছে। এক্ষেত্রে নৈতিকতা, মূল্যবোধ, ধর্মীয় শিক্ষা ও তাকওয়াকে অপরিহার্য ভেবে এ গুণাবলি অর্জনেরমাধ্যমে কাক্সিক্ষত সমাজ বিনির্মাণ, সুশাসনের সংকট নিরসন এবং দুর্নীতি-প্রতিরোধ ব্যবস্থাসমূহের কৌশলপূর্ণ বাস্তবায়ন এবং এ বাস্তবায়নে ধর্মীয় শিক্ষার গুরুত্ব অনুধাবন সহজীকরণ করা হয়েছে। সর্বোপরি প্রকৃত ইসলামী সুশাসন ও তার বৈশিষ্ট্যসমূহের পূর্ণ প্রয়োগ-লক্ষ্য অর্জনের মাধ্যমে একটি বৈষম্যহীন সমাজব্যবস্থা গড়ে তোলার পবিত্র স্বপ্নপূরণে সহায়ক হিসেবে এ প্রবন্ধ উপস্থাপন করা হয়েছে।      

Downloads

Download data is not yet available.
Published
Jul 27, 2020
How to Cite
ISLAM, Md. Ferdos. টেকসই উন্নয়নের জন্য সুশাসন : ইসলামী নির্দেশনা l Good Governance for Sustainable Development Islamic Guideline. ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, [S.l.], v. 16, n. 61, p. 47-70, july 2020. ISSN 2518-9530. Available at: <http://islamiainobichar.com/index.php/iab/article/view/164>. Date accessed: 31 jan. 2023.