ইসলামী ও প্রচলিত আইনে শাস্তির উদ্দেশ্য : তুলনামূলক পর্যালোচনা|Objectives of Punishment under Islamic and Conventional Law : A Comparative Analysis

Authors

  • Noor Mohammad Assistant Professor, Department of Islamic Studies, BAF Shaheen College, Chattogram & PhD Researcher, Department of Islamic Studies University of Chittagong.

DOI:

https://doi.org/10.58666/nne8ey06

Keywords:

Islamic law, crime, punishment, public welfare, public security, ইসলামী আইন, অপরাধ, শাস্তি, জনকল্যাণ, জননিরাপত্তা

Abstract

Peace loving people of the world is extremely anxious about the overwhelming proliferation of crimes. Pre-Islamic period or Aiyam-i-Jahiliya also witnessed devastating criminal tendencies among Arabs. With the arrival of Islam and its effective criminal regulation the rate of crimes was reduced substantially and the barbaric Arab nation became most civilized. History bore the testimony that the effective implementation of Islamic regulation in other parts of the world in later period had also ensured such progress. Not surprisingly enough, conventional jurisprudence has also developed several theories of punishment. Due to the flaws regarding determination of punishment and implementation expected result cannot be achieved. This article has ventured to sketch a comparative analysis of objectives of punishment under Islamic and Conventional law. To effectuate this purpose, comparative methodology is employed. Though there exists several similarities between the objectives of Islamic and Conventional law the objectives advanced by Islamic Jurisprudence, in an overall scale, are evidently more logical and functional. The underlying reason is that the one of the prime objectives of punishment under Islamic law is to reform the persons having criminal propensity and thereby prevent the proliferation of crimes. Moreover, other prime objectives include securing public welfare and security through the establishment of justice.

সারসংক্ষেপ: বিশ্বজুড়ে শান্তিকামী মানুষ অপরাধের অপ্রতিরোধ্য বিস্তার নিয়ে চরম উদ্বিগ্ন। ইসলাম পূর্ব জাহিলী যুগেও আরবদের মধ্যে অপরাধপ্রবণতা ধ্বংসাত্মক রূপ ধারণ করেছিল। কিন্তু ইসলামের আবির্ভাবের পর অপরাধ দমনে শাস্তির বিধান প্রণীত হলে অপরাধের মাত্রা উল্লেখযোগ্য হারে হ্রাস পায় এবং বর্বর আরব জাতি সবচেয়ে সভ্য জাতিতে পরিণত হয়। ইতিহাস সাক্ষ্য দেয়, পরবর্তীতে যেসব রাষ্ট্রে এ আইন অনুসৃত হয়েছে সেখানেও আশানুরূপ সাফল্য অর্জিত হয়েছে। অবশ্য প্রচলিত আইনেও শাস্তির বেশ কিছু তত্ত্ব রয়েছে। কিন্তু শাস্তি নির্ধারণ এবং তা বাস্তবায়নে পদ্ধতিগত ত্রুটির কারণে প্রত্যাশিত সাফল্য অর্জিত হয় না। আলোচ্য প্রবন্ধে ইসলামী আইন ও প্রচলিত আইনে শাস্তির উদ্দেশ্য তুলনামূলক পদ্ধতিতে পর্যালোচনা করা হয়েছে। উভয় আইনে শাস্তির উদ্দেশ্যে কিছু সাদৃশ্য থাকলেও সার্বিক বিবেচনায় ইসলামী আইনে শাস্তির উদ্দেশ্য অধিকতর যুক্তিসঙ্গত ও বাস্তবসম্মত বলে প্রমাণিত। কারণ ইসলামী আইনে শাস্তির অন্যতম উদ্দেশ্য হলো, অপরাধপ্রবণ মানুষকে সংশোধনপূর্বক অপরাধের বিস্তার রোধ করা এবং ন্যায়বিচার প্রতিষ্ঠার মাধ্যমে জনকল্যাণ ও জননিরাপত্তা নিশ্চিত করা।

References

Al-Qurān Al-Karīm.

‘Audah, `Abdul Qādir. ND, at-Tasrī‘ al- al-Zināē al-Islāmī Muqārinan bi al-Qānūn al-Wad‘ē. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Abū Jahrah, al-Imām Muhammad. 1998. al-Jarīmah. Cairo : Dār al-Fikr al-`Arabī.

Abū-Dāūd, Sulaimān Ibn Ashath al-Sijistānī. ND. al-Sunan. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Arabī.

Ahmad, Mawlana Mushtaq. 2006. Islamer Dristhite Ain o Bichar. Dhaka: Nadia Book Corner.

Al-‘Atībī, Saūd ibn ‘Abd al-‘Alī al-Bārūdī. 1427H. al-Mawsū‘ah al-Zināyyah al-Islāmiyyah al-Muqārinah bil Anjumah al-M‘amūl biha fī al-Mamlakah al-‘Arabiyyah as-Saūdiyyah. Riād: N.P.

Al-Amir al-Sheikh. ND. al-Sharīah fi al-Islam wa al-Nasrāniyah wa al-Yahudiyah. www.islamland.com

Al-Bukhārī, Muhammad Ibn Ismā‘īl, 1987. al-Sahīh, Beirut: Dār Ibn Kathīr.

Al-Damasqī, Ābū Hafs ‘umar ibn ‘Alī. 1419H. al-Lubāb fī ‘Ulūm al-Kitāb. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Ali, Dr. Ahmad. 2013. Abu Bakar As Siddique (Ra.), Dhaka: Bangladesh Islamic Centre.

Ali, Dr. Ahmad. 2015. Islamer Shasti Ain, Dhaka: Bangladesh Islamic Centre.

Al-Māwardī, Abul Hasan ‘Alī ibn Muhammad Habīb. 1427H. al-Ahkām al- Sultāniyyah. commentary of Ahmad Zād. Cairo: Dār al-Hadīth.

Al-Mawsū‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah. 1427H. Kuwait: Ministry of Awqaf and Islamic Affairs.

Al-Nasāī, Abū `Abd al-Rahmān Ahmad ibn Shu`aib. 1991. al-Sunan al-Kubra, commentary of Dr. Abd al-Gaffār Sulaimān. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Qurtubī, Abū ‘Abduullah Muhammad ibn Ahmad. 2003. al-Jāmi‘ li Ahkām al- Qurān. Riyadh: Dār ‘Ālam al-Kutub.

Al-Rājī, Fakruddīn Muhammad ibn ‘Umar. 2000. Mafātīh al-Gaib. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Rizkī, Dr. Muhammad al-Tāhir. 2008. Manobadhikar o Dandabidi. Translated by Hafez Mawlana Akram Faruqe. Dhaka: Islamic Law Research Centre & Legal Aid Bangladesh.

Al-Shātibī, Abū Ishāq Ibrāhīm Ibn Mūsā. 1997. al-Muwāfaqāt. commentary of Abū ‘Ubaydah. NP: Dār Ibn ‘Affān.

Al-Tirmidī, Abū ‘Isa Muhammad ibn ‘Isa. ND. al-Sunan. Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al- ‘Arabī.

Al-Wad‘ān, Dr. Ibrāhīm ibn Fahad. 2002. al-‘Afu ‘an al-‘Uqūbah wa Asruhu bain al- Sharī‘ah wa al-Qānūn. https://static.alukah.net/Researches/Files/Rsrch_813

Amer, Dr. Abdul Aziz. 2012. Islami Dandabidi. Translated by Shahidul Islam. Dhaka: Bangladesh Islamic Law Research & Legal Aid Centre.

Awal, M. A. 2017. Ainer Moulik Bishoy. Dhaka: Islamic Foundation.

Baalbaki, Dr. Rohī. 1995. Al-Mawrid. Beirut: Dār al-Ilm lilmalāyīn.

BD Police. https://www.police.gov.bd/en/crime_statistic/year/ Date : 26.03.2020

CRPC, Criminal Procedure-1898.

Drug Control Act- 2018.

Hoque, Dr. Muhammad Enamul. 2005. Baboharik Bangla Ovidhan. Dhaka: Bangla Academy.

Ibn ‘Abd al-Bar, Abū ‘Umar. 1412H. al-Isti‘āb fī M‘arifah al-Ashāb. Beirut: Dār al-Jail.

Ibn ‘Āsūr, Muhammad al-Tāhir. 2005. Maqāsid al-Sharī‘ah al-Islāmiyyah. Cairo: Dār al-Salām.

Ibn al-‘Arabī, Abū Bakar Mohammad ibn ‘Abdullah. 1424H. Ahkām al-Qurān, commentary of ‘Abd al-Qādir ‘Atā. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Ibn Mājah, Muhammad ibn Yajīd. ND. Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Manzūr, Muhammad ibn Mukarrom al-Afrīqī al-Misrī. N.D. Lisān al-‘Arab. Beirut: Dār sādir.

Ibn Qudāmah, abū Mohammad `Abdullah al-Maqdisī, al-kāfi fī Fiqhi ibn Hambal. N.D. edition : Maktabah al-Shāmilah

Ibn Taimiyyah, Ahmad ibn ‘Abd al-Halīm. 1987. al-Fatāwā al-Kubrā. NP: Dār al- Kutub al-‘Ilmiyyah.

Ibn Taimiyyah, Ahmad ibn ‘Abd al-Halīm. 2005. Majmū‘al-Fatāwā. NP: Dār al- Wafā.

Ibn Taimiyyah, Ahmad ibn ‘Abd al-Halīm. ND. al-Siāsah al-Shar‘iyyah fī Islāh al-Rā‘ē wa al-Ra‘ēyyah. NP: Dār al-Ma‘rifah.

IFA. 2004. Bidhibaddo Islami Ain. Dhaka: Islamic Foundation.

IFA. 2010. Arabi-Bangla Abhidhan. Dhaka: Islamic Foundation.

Kabir, Dr. L. 2011. Lectures on the Penal Code. Dhaka : Ain Prokashan.

Karzon, Sheikh Hafizur Rahman. 2011. Theoretical and Applied Criminology. Dhaka : Palal Prokashoni.

Khan, Professor Dr. Burhan & Qader, Manjur. 2014. Oparad Bigghan Pariciti. Dhaka: Kamrul Book House.

Muslim, Abū al-Husain Muslim ibn Hajjāj. al-Sahīh. ND. Beirut: Dār al-Jail.

PC, The Penal Code- 1860.

Rahim, Moulana Muhammad Abdur. 2010. Oporadh Protirodhe Islam. Dhaka : Khairun Prokashani.

Rawās, Dr. Muhammad & Sādiq, Dr. Hāmid. 1988. Mu‘zam Lugah al-Fuqāhā. Beirut: Dār al-Nafāis.

Shafī, Hazrat Mawlana Muftī Muhammad. 1413H. Tafsīr Ma‘ārif al-Qurān. Translated by Mawlana Muhiuddin Khan. al-Madīnah al-Munauwara: Ministry of Hajj and Awqaf.

The Daily Prothom Alo. 2019, May 18; 2020. March 01.

The Daily Samakal. 2019. October 27.

Uddin, MD. Burhan. 2017. Oparad Bigghan. Dhaka: Shams Publication.

Downloads

Published

2023-12-23

How to Cite

ইসলামী ও প্রচলিত আইনে শাস্তির উদ্দেশ্য : তুলনামূলক পর্যালোচনা|Objectives of Punishment under Islamic and Conventional Law : A Comparative Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 16(62 & 63), 149-174. https://doi.org/10.58666/nne8ey06