ইসলাম ও প্রচলিত আইনে মালিক-শ্রমিক দ্বন্দ্ব নিরসন: একটি পর্যালোচনা | Settlement of Employer-Labor Dispute in Islam and Existing Law: An Analysis

  • Kamruzzaman Shamim Assistant Professor, Department of Arabic, University of Dhaka
  • A.K.M. Muhibbullah Lecturer, Department of Islamic Studies, Asian University of Bangladesh

Abstract

History of Employer-Labor dispute is part of the ancient history of human society. To resolve this conflict, laws have been formulated in almost all countries of the world and the labor class have set up various organizations and institutions to represent their rights. International organizations such as the International Labor Organization (ILO), have been established to regulate the relationship between the employers and the workers. In Bangladesh too, law has been initiated with the target of taking care of the rights of employers and workers. In Bangladesh, the workers try to initiate various movements demanding reasonable payment, fixation of working hours and ensuring of a healthy working environment. On the other hand, employers try to dismiss workers' movements as incidents of disturbance and violence. As a result, there is a lack of effective steps for the development of relationship between employers and workers. In this situation, only Islamic law can resolve the dispute among them to ensure the rights of both the workers and owners. This article has provided an analysis of Islamic law and the law of Bangladesh to tackle employers and labors dispute following the analytical method. After that, evidence has been presented to prove that Islam is the most effective law to resolve this conflict.
Keywords: employer; laborer; labor dispute; settlement of dispute; employer-worker relationship.


সারসংক্ষেপ: মালিক-শ্রমিক দ্বন্দ্বের ইতিহাস মানব সমাজের এক সুপ্রাচীন ইতিহাস। এ দ্বন্দ্ব নিরসনে পৃথিবীর প্রায় সকল দেশেই শ্রম নীতিমালা বা বিধি-বিধান প্রণীত হয়েছে এবং শ্রমিকশ্রেণি তাদের অধিকার আদায়ের জন্য বিভিন্ন সংগঠন গড়ে তুলেছে। আন্তর্জাতিকভাবেও মালিক-শ্রমিক সম্পর্কের ভারসাম্য রক্ষার নিমিত্তে International Labor Organization (ILO)  এর মত বির্ভিন্ন শ্রম সংস্থা প্রতিষ্ঠিত হয়েছে। বাংলাদেশেও মালিক ও শ্রমিকদের ন্যায্য অধিকার প্রাপ্তির লক্ষ্যে একটি আইন প্রণয়ন করা হয়েছে। আলোচ্য প্রবন্ধটিতে বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতি অনুসরণ করার মাধ্যমে মালিক ও শ্রমিকের দ্বন্দ্ব নিরসনে বাংলাদেশের প্রচলিত আইন ও ইসলামের শাশ্বত বিধানের একটি পর্যালোচনা উপস্থাপন করা হয়েছে। পাশাপাশি এ দ্বন্দ্ব নিরসনে ইসলামের কার্যকরী বিধানও তুলে ধরা হয়েছে। প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে, নানামুখী প্রচেষ্টা ও নীতি নির্ধারণের পরও  ন্যায্য মজুরি প্রাপ্তি, কর্মঘণ্টা নির্ণয়ন, স্বাস্থ্যসম্মত কর্মপরিবেশ নির্ধারণের মত মৌলিক অধিকারগুলো নিশ্চিতকরণের দাবিতে প্রায়শই শ্রমিকরা আন্দোলন করে থাকে। পাশাপাশি মালিকগণ অস্থিরতা ও নৈরাজ্য সৃষ্টির অজুহাত দেখিয়ে নানা কৌশলে সেই আন্দোলন দমনে সচেষ্ট থাকে। ফলে মালিক ও শ্রমিকদের সম্পর্ক উন্নয়নে কার্যকরী ফলাফল পরিলক্ষিত হচ্ছে না। এমতাবস্থায় একমাত্র ইসলামের শাশ্বত বিধানই পারে মালিক ও শ্রমিকের অধিকার নিশ্চিতকরণের মাধ্যমে তাদের মধ্যকার দ্বন্দ্বের অবসান ঘটাতে।
মূলশব্দ: মালিক; শ্রমিক; শ্রম বিরোধ; বিরোধ নিষ্পত্তি; মালিক-শ্রমিক সম্পর্ক।

Downloads

Download data is not yet available.
Published
Apr 22, 2017
How to Cite
SHAMIM, Kamruzzaman; MUHIBBULLAH, A.K.M.. ইসলাম ও প্রচলিত আইনে মালিক-শ্রমিক দ্বন্দ্ব নিরসন: একটি পর্যালোচনা | Settlement of Employer-Labor Dispute in Islam and Existing Law: An Analysis. ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, [S.l.], v. 13, n. 49, apr. 2017. ISSN 2518-9530. Available at: <http://islamiainobichar.com/index.php/iab/article/view/67>. Date accessed: 31 jan. 2023.