দারিদ্র্য বিমোচনে বায়তুলমালের ভূমিকা|Role of Baitulmal in Eradicating Poverty
DOI:
https://doi.org/10.58666/s69e8f67Keywords:
baitulmal, poverty eradication, zakat, kharaj, বায়তুলমাল, দারিদ্র্য বিমোচন, যাকাত, খারাজAbstract
Baitulmal is a financial institute of the Islamic State which, in terms of maintaining economic stability, growth, and welfare of the State, plays a crucial role. In the modern context public treasury or state bank may somewhat represent it. This paper in adopting a descriptive method reveals that the head of the State, the officials and even the subjects are entitled to baitulmal proportionately. It argues that the core responsibility of baitulmal is to guarantee the people their fundamental rights so as not to deprive a single citizen of his/her basic needs irrespective of religion. It further explores that among many welfare attempts, eradication of poverty was a prioritized one to which the fund of baitulmal had contributed throughout the history of Islamic Empire since the time of the holy Prophet PBUH till the fall of khilafah. This article discusses the emergence and evolution of baitulmal. It also explains the principles of how the head of the State and other officials including mass people may entitle to the fund of baitulmal. And thereby it aims to prove that if Muslim countries transplant the baitulmal system as understood by siyasa shariyah into their economic domains, it would help them eradicate poverty from their respective states.
সারসংক্ষেপ: বায়তুলমাল ইসলামী আদর্শে পরিচালিত রাষ্ট্রের মূল আর্থিক প্রতিষ্ঠান। ইসলামের অর্থনৈতিক সৌন্দর্য ও রাষ্ট্রের কল্যাণ বিকাশে এ প্রতিষ্ঠান অনবদ্য ভূমিকা পালন করে। বায়তুলমাল অধুনা রাষ্ট্রীয় কোষাগার বা স্টেট ব্যাংকের সম্পূরক একটি শব্দ। এতে গচ্ছিত সম্পত্তিতে রাষ্ট্রপ্রধান থেকে শুরু করে রাষ্ট্রের কর্মকর্তা-কর্মচারী, এমনকি সাধারণ জনগণ সবার অধিকার সমানভাবে স্বীকৃত। রাষ্ট্রের সীমার মধ্যে কোন একজন নাগরিকও যাতে তার মৌলিক অধিকার থেকে বঞ্চিত না হয় তার নিশ্চয়তা প্রদান করাই এ আর্থিক প্রতিষ্ঠানের প্রথম এবং প্রধান দায়িত্ব। রাসূলুল্লাহ স.-এর আমল থেকে সর্বশেষ খিলাফাতের পতন পর্যন্ত ইসলামী শাসনব্যবস্থার প্রতিটি পর্যায়ে যেসব জনকল্যাণমূলক খাতে বায়তুলমালের অর্থ ব্যবহার করা হতো, দারিদ্র্য বিমোচন তার অন্যতম। আলোচ্য প্রবন্ধে দারিদ্র্য বিমোচনে বায়তুলমালের ভূমিকা আলোচনা প্রসংগে এর উৎপত্তি, ক্রমবিকাশ, এতে রাষ্ট্রপ্রধান ও জনসাধারণের অধিকার, দারিদ্র্য বিমোচনের খাতে বায়তুলমালের অর্থব্যয়ের নীতিমালা ও পদ্ধতি বর্ণনা করা হয়েছে। বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতিতে রচিত এ প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে, বর্তমান সময়ে বায়তুলমাল ব্যবস্থার যথাযথ প্রয়োগ করা হলে দারিদ্র্য বিমোচনে উল্লেখযোগ্য সফলতা অর্জন করা সম্ভব।
References
Abdur Rahim, Islami Orthiniti
Abū Daūd, Sulaimān Ibn AshÔas. 1420H. Al-Sunan. Riyadh: Bait al-Afkār al-Dawliyya.
Abū ÔUbaid, Al-Qāsim Ibn ÔAbd al-Salām. 1986. Kitāb al-Amwāl. Karachi: Idarate Tahqiqate Islami.
Abū Yousuf, YaÔqūb Ibn Ibrāhīm. 1979. Kitāb al-Kharāj. Beirut: Dār al-MaÔrifa.
Ahmad, Imām Ahmad Ibn Hanbal. 1995. Al-Musnad. Cairo: MatbaÔah al-Sharq al-Islamiyyah.
Al-Balādhurī, Ahmad Ibn Yahya Ibn Jābir. 1968. Futūh al-Buldān. E.J.Brill : Lugduni Batavorum
Al-Bukhārī, Abū ÔAbdullah Muhammad Ibn IsmāÔīl. 2002. Al-JamīÔ Al-Sahīh. Beirut: Dār Ibn Kathīr.
Al-Haithamī, Nūr al-Dīn ÔAlī Ibn Abī Bakr. 1352H. MajmaÔ al-Zawāid wa ManbaÔ al-Fawāid. Cairo: Maktabah al-Quds.
Ali, K. 1990. Islamer Itihas. Dhaka: Ali Publication.
Al-Margīnānī, Burhānuddīn Abū al-Hasan ÔAlī Ibn Abū Bakr. ND. Al-Hidayāh. Karachi: Qalam Company.
Al-Nasāyī, Abū ÔAbd al-Rahman Ahmad Inb ShuÔaib Ibn ÔAlī. 1420H. Bait al-Afkār al-Dawliyya.
Al-Qaradāwī, Yousuf ÔAbdullah. 2003. Mushkilat al-Fiqr wa kayfa ÔĀlajaha al-Islām. Cairo: Maktabah al-Wahabah.
Al-Qurān
Al-Rāzī, Imām Fakhr al-Dīn Muhammad Ibn ÔUmar. 2000. al-Tafsīr al-Kabīr. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Sarakhsī, Abū Bakr Muhammad Ibn Abī Sahl. 2000. Kitab Al-Mabsūt. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Shawkānī, Muhammab Ibn ÔAli. 1349H. Fath al-Qadīr. Cairo: Dār al-Hadīth.
Al-Shawkānī, Muhammab Ibn ÔAli. 1983. Nayl al-Awtār. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Tabarī, Abū JaÔfar MuÔammad ibn Jarīr. 1407. Tārikh al-Umam wa al-Mulūk. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.
Al-Tirmidī, Abū ÔIsa Muhammad Ibn ÔIsa. 1417H. Al-Sunan. Riyadh: Maktabat al-MaÔārif.
Al-YaÔqūbī, AÔmad ibn Abī YaÔqūb. 2010. Tārīkh al-YaÔqūbī. Beirut: Sharikat al-aÔlamī lil matbuÔat.
Ibn al-Athīr, ÔIzz al-Dīn. 1965. Al-Kāmil fī al-Tārīkh. Beirut: Dār al-Sādir.
Ibn Kathīr, ÔImad al-Dīn Abū al-Fidā. 1932. Al-Bidāyah wa al-Nihāyah. Cairo: JamÔiat al-SaÔadah.
Ibn SaÔad, Abū ÔAbdullah Muhammad 1957. Al-Tabaqāt al-Kubrā. Beirut: Dār al-Sādir.
Najibabadi, Akbar Shah Khan. 2003. History of Islam. Translated by: Abdul Matin et al. Dhaka: Islamic Foundation.
Yāqūt, Shihāb al-Dīn Abū ÔAbdullah Yāqūt Ibn ÔAbdullah al-Hamawi. 1955. MuÔjam al-Buldān. Beirut: Dār Sādir lil-TibāÔah wa-al-Nashr.
Yousufuddin, Muhammad. 2003. Islamer Orthonoytik Motadarso. Translated by: Abdul Majid Jalalabadi. Dhaka: Islamic Foundation.
MFQ, Al-Mawsūah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah. 1404H. Kuwait: Ministry of Awqāf and Islamic Affairs.
JalÔut, ÔĀmer Muhammad Nazzār. 2012. Fiqh al-Mawarīd al-ÔĀmmah li Bayt al-Māl. Syria: Dār Abī al-Fidā’.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ইসলামী আইন ও বিচার || Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.