ইবনে খালদুনের দৃষ্টিতে শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ|Ibn Khaldun on Education and Knowledge

Authors

  • Dr. A. K. M. Abdul Quader Professor, Department of Arabic, University of Chittagong

DOI:

https://doi.org/10.58666/21d1mt89

Keywords:

Ibn Khaldun, education, knowledge, al-muqaddima, kitab-al- ibar, ইবন খালদুন, শিক্ষা, প্রশিক্ষণ, আল-মুকাদ্দিমা, কিতাবুল ইবার

Abstract

Ibn Khaldun (b. 732 A.H./1332 C.E.- d. 808 A.H/1406 C.E.) is unhesitatingly celebrated as an outstanding historian, social scientist and philosopher. He took his birth in a critical juncture of history. The glorious contributions of the Muslim scholars during the first half of the Abbasid regime (750 C.E.- 1258 C.E.) met the fate of stagnation during the time of Ibn Khaldun. At that time he travelled different regions of the world and succeeded in contributing in various branches of knowledge especially social science and social philosophy. With the prime objective of portraying the philosophy of Ibn Khaldun regarding education and knowledge this article aims to explicate his outlook on several crucial issues namely classification of knowledge, teaching methodology, conduct of the teachers with students, duration of learning, format of curricula, medium of instruction etc. This article has endeavoured to affirm that the thoughts of Ibn Khaldun on education and knowledge has not lost its significance even in modern era.

সারসংক্ষেপ :ওয়ালী উদ্দীন আবূ যায়দ আব্দুর রহমান ইবনে মুহাম্মদ ইবনে মুহাম্মদ ইবনে খালদুন (৭৩২ হি./১৩৩২ খ্রি.-৮০৮ হি./১৪০৬ খ্রি.) একজন ইতিহাসবিদ, সমাজবিজ্ঞানী ও দার্শনিক। ইতিহাসের এক ক্রান্তিকালে তাঁর আবির্ভাব। আব্বাসী শাসনামলের (৭৫০ খ্রি.-১২৫৮ খ্রি.) প্রথমার্ধে মুসলিম মনীষীগণ জ্ঞান-বিজ্ঞানের সকল শাখায় যে গৌরবোজ্জ্বল অবদান রাখেন ক্রমে তা হ্রাস পেতে থাকে। ইবন খালদুনের যুগে তা স্তিমিত ও স্থবির হয়ে পড়ে। এ সময়ে তিনি বিভিন্ন দেশ ও অঞ্চল পরিভ্রমণ করে জ্ঞানের সকল শাখায়, বিশেষত সমাজতত্ত্ব ও সমাজ দর্শনে অনবদ্য অবদান রাখতে সক্ষম হন। শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ বিষয়ে তাঁর দর্শন তুলে ধরার উদ্দেশ্য রচিত এ প্রবন্ধে শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ, শিক্ষার শ্রেণিবিভাজন, শিক্ষাদান পদ্ধতি, শিক্ষার্থীর সাথে শিক্ষকের আচরণ, শিক্ষাজীবনের সময়কাল, পাঠক্রম ও পাঠ্যসূচির বিন্যাস, শিক্ষার বাহন, শিক্ষার মাধ্যম, পাঠদান পদ্ধতির সমালোচনা সম্পর্কে তাঁর দৃষ্টিভঙ্গি তুলে ধরা হয়েছে। বর্ণনামূলক গবেষণা শৈলিতে রচতি এ প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে যে, শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ বিষয়ে ইবন খালদুনের উপস্থাপিত চিন্তাধারার গুরুত্ব জ্ঞান-বিজ্ঞানের উৎকর্ষের এ যুগেও কোন ক্রমেই হ্রাস পায়নি।

References

ʻAbdul Quader, A. K. M. 1994. "Mahanabi S. Kotrik Probortito Shikkhababostha", Islamic Foundation Patrika. Issue 34.

ʻAbdul Quader, A. K. M. 2004. "Suffar Shikkha Kathamo : Akti Porzalochana", Al-Takbir Journal. (9)2003-2004.

Ahmad, Rafiq. 1987. "Fikratu Ibn Khaldūn Fi al-Talim wa al-Tarbiyyah", Al-Dirāsat al-Islāmiyyah. Islamabad: Majmaʻ al-Buhūth al-Islāmiyyah, January-March Issue.

Al-Masdi, Abd al-Salam. 1986. Al-Tafkīr al-Lisānī Fī al-Hadārah al-̒Arabiyyah. Tunis: Al-Dār al-Tunisiyyah lil Kitāb.

Ibn Khaldūn, ̒Abd al-Rahman Ibn Muhammad. 1977. Al-Muqaddimah. Beirut: Dār al-Sādir.

IFB, Islamic Foundation Bangladesh. 2000. Encyclopedia of Islam. Dhaka: Islamic Foundation.

Issawī, Charles. 1963. An Arab philosophy of history. Landon: john Murray publishers Ltd.

Nadawī, Muhammad Hanīf. 1954. Afkare Ibn Khaldūn. Lahore: Idarae Thaqafate Islamiyyah.

Shamsuddīn, ̒Abd al-Amīr. 1984. Al-Fikr al-Tarbūwī ̒Inda Ibn Khaldūn wa Ibn al-Arzaq. Beirut: Dār Iqra'.

Shamsul ̒Alam, A Q M. & ̒Abdul Quader, A. K. M. 1993. "Ibn Khaldūner Shikkha Dorshon" University of Chittagong Studies. 14(1).

Tallash, Muhammad ̒Imād. 1957. Al-Tarbīyyah wa al-Taʻlim Fī al-Islām. Beirut: Dār al-Qalam.

Tofayel, Muhammad. 1970. "Ibn Khaldūn Ka Nazriyae Talim", Fikr wa Nazr Journal. Islamabad: Idara Tahqiqate Islami. July Issue.

Downloads

Published

2023-10-15

How to Cite

ইবনে খালদুনের দৃষ্টিতে শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ|Ibn Khaldun on Education and Knowledge. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 15(57), 9-20. https://doi.org/10.58666/21d1mt89

Similar Articles

1-10 of 213

You may also start an advanced similarity search for this article.