ইসলামী রাষ্ট্রে অমুসলিমদের ধর্মীয় অধিকার|The Rights of Non-Muslims in Islamic State
DOI:
https://doi.org/10.58666/c90akm93Keywords:
Shariah, Islamic State, non-Muslim Citizen, Religious Rights, শরী‘আহ, ইসলামী রাষ্ট্র, অমুসলিম নাগরিক, ধর্মীয় অধিকারAbstract
Among various rights guaranteed to non-Muslims, the religious right is a very crucial and important issue. It is one of the remarkably talked factors by which the anti-Islamic sects spread false propaganda against Islam and Muslims. The present article, by referring to Quran-Sunnah and expounding the rulings of Islam and the practical examples thereto has discussed the religious rights of non-Muslims in the Islamic state. In producing the article, the descriptive and analytical methods have been adopted. It has been proved from this research work that Islam, along with the rights of women, children, workers, the destitute, the passer-by, the orphans and the poor, has also guaranteed the due rights to the non-Muslims. Throughout the history the said rights had been duly enforced in various Muslim states. The underlying reason for this impeccable management of Islam is that Islam is not the name of a man-made religion or way of life. Rather its originator is the Allah, the Sustainer of the Whole universe Himself who never stands bias.
সারসংক্ষেপ : অমুসলিমদের নানাবিধ অধিকারের মাঝে ‘ধর্মীয় অধিকার’ খুবই গুরুত্বপূর্ণ এবং স্পর্শকাতর একটি বিষয়। যেসব ইস্যু নিয়ে ইসলামবিদ্বেষী মহল ইসলাম ও মুসলিমদের বিরুদ্ধে অপবাদ দেয়ার অপপ্রয়াস চালায় অমুসলিমদের ধর্মীয় অধিকারের বিষয়টি তন্মধ্যে অন্যতম। আলোচ্য প্রবন্ধে কুরআন-সুন্নাহর বর্ণনা, ইসলামের বিধি-বিধান ও প্রায়োগিক দৃষ্টান্ত প্রদানের মাধ্যমে ইসলামী রাষ্ট্রে অমুসলিমদের ধর্মীয় অধিকার বিষয়ে আলোচনা তুলে ধরা হয়েছে। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতি অবলম্বন করা হয়েছে। গবেষণাকর্মটি থেকে প্রমাণিত হয়েছে যে, ইসলামে নারী, শিশু, শ্রমিক, অসহায়, দুস্থ, পথচারী, ইয়াতিম, মিসকীনসহ অন্য সকলের অধিকারের পাশাপাশি অমুসলিমদের ন্যায্য অধিকার নিশ্চিত করেছে। ইতিহাস পরিক্রমায় যুগে যুগে বিভিন্ন মুসলিম রাষ্ট্রে সে ব্যবস্থা বাস্তবায়ন করা হয়েছিল। ইসলামের পক্ষে এ অনবদ্য ব্যবস্থাপনা সম্ভবপর হওয়ার অন্তর্নিহিত কারণ হচ্ছে ইসলাম কোনো মানবরচিত ধর্ম বা জীবনাদর্শের নাম নয়। বরং এর প্রণেতা হচ্ছেন স্বয়ং আল্লাহ রব্বুল ‘আলামীন আর আল্লাহ তাআলা কোনোভাবেই কোনো প্রকার পক্ষপাতদোষে দুষ্ট নন।
References
Al-Qurān al-Karīm.
Abū Dāˈūd, Sulaymān ibn al-Ashˈath ibn Ishāq al-Azdī al-Sijistānī. 275 H. Sunan. Beirut: Al-Maktabatul Asriyah.
Al-Ansārī, Abū Yoūsūf Yāqūb ibn Ibrōhīm. N.D., Al Khārāj, N.P: Al Māktābātūl Ajhārīyāh Līttūrās.
Al-Bukhārī, AbūʻAbdullah Muhammad ibn Ismāʼīl. 1422 H. Al-Jāmī al-Musnad al-Sahīh. N.P: Daru Towkin Najah.
Alī, Dr. Ahmād. 2010. Islāmi Rāstre Oʼmūlīm Nāgōrīker Odhīkār O Mōrjāda, Dhaka: Bangladesh Islamic Centre.
Al-Kāsānī, AlāuddīnʻAbu Bākār ibn Māsˈud ibn Ahmād. 1986. Al-Bādāˈīus Sānāī fi-Tārtibisʼsārāī. N.P: Darul Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Mausū'ah Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah. 2003. Kuwait: Ministry of Awqaf and Islamic Affairs.
An-Nāsāī, Abū Abdūr Rahmān Ahmād ibn Sūaīb ibn Alī Al Khūrāsānī. 1986. Sunan. Hālāb: Maktabatu Matbuat Al-Islamīyah.
Bālkhī, Nīzāmūddīn & Ōthērs. 1310 H. Fātwā ē Hīndīyā. N.P: Dārūl Fīkr.
Chōwdhūry, Mūhāmmād Shōrīf. 2007. Islāmē OʼMūslīmdēr Odhīkār, Dhaka: Bangladesh Islamic Law Reserch & Legal Aid Centre.
Gōldzīhār, Ignāc. 1959. Intrōductīōn tō Islamīc Theōlōgy & Lāw. Cairo: Dārūl Kūtūbil Hādisāh.
Mōstōfā, Mūhāmmād Gōlām, 2005. Bīssō-sāntī Ō Mānōbādhīkār Prōtīsthāy Mōhānōbī Hāzrāt Mūhāmmād Sm., Dhaka: Īslāmīc Fōūndātīōn Bānglādēsh.
N.A. 1974. Mākārīmūl Akhlāq. Lāhōrē: N.P.
Nīsāpūrī, Muslīm ibn Hājjāj. N.D., Al-Mūsnād As-Sahīh Al-Mūkhtāsār. Beirut: Daru Ihyai Tiras Al-Arabi.
Pānīpāthī, Kāzī Sānāūllāh. 1997. Tāfsīrē Māzhārī. Translated by Mawlana Muhammad Mohsin. Narayanganj: Hākīmābād Khānkā ē Mōjāddēdīā.
Rahmān, Gāzī Sāmchūr. 1994. Manobadhikarer Vasso. Dhaka: Bangla Academy.
Rahmān, Dr. Mūhāmmād Nōzībūr, 2010, Ò Islame Sarbojonin Manobadhikar: Prekkhit Omuslim OdhikarÓ Islami Ain O Bichar, 03:10, 32.
Rahmān, Dr. Mūhāmmād Nōzībūr, 2013, ÒSonkhaloghu Somprodayer Nagorik Odhikar O Islami ShoriatÓ Islamic Foundation Potrika, 53:01, 198.
Sābīk, Sāīʼīd, 1977, Fīqˈhūs Sūnnāh. Beirut: Dārūl Kītāb Al-ārābī.
Sāhādātūllāh, Mōhāmmād. 2018, ÒIslame Dhormio Sadhinota, Shorioter Nirdeshona Ebong Bastob DristantoÓ Islamic Foundation Potrika, 57:04, 175.
Sālāhūddīn, Mūhāmmād. 2001. Islāmē Mānōbādhīkār. Translated by Mūhāmmōd Abūt Tāwām & Mūhāmmōd Abū Nūsrōt Hēlālī. Dhaka: Adhunik Prokashoni.
Sārākhsī, Mūhāmmād ibn Ahmād. 1993. Al-Mābsūt, Bairut: Darul Marifah.
Sīng, Dr. N.K., 1996, Peāce Thrōugh Nōn-vīōlēnt Actīōn in Islām, Delhi: Adām Pūblīshērs & Dīstrībutors.
Tābārī, Ībn Jārīr. N.D., Tārīkhūl-Ūmām. N.P: N.P
Wājārātūl Awkōf Wāssūnūn Al Islāmīyāh – Kūwāīt. 1427H. Al-Māōsuātūl Fīqhīyā. Kūwāīt:
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Md. Musa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.