মিথ্যার স্বরূপ ও বিধান : প্রচলিত ও ইসলামী আইনের আলোকে একটি পর্যালোচনা|Nature and Punishment of Lying: An Analysis in the Light of Islamic and Conventional Law

Authors

  • Muhammad Shahidul Islam Assistatnt Professor, Dept. of Islamic Studies, Uttara University, Dhaka, Bangladesh
  • Tawhida Khatun Student (M.A in Islamic Studies) Uttara University, Dhaka, Bangladesh.

DOI:

https://doi.org/10.58666/skd6xx63

Keywords:

Punishments, Kuf'r, Provision, Islam, Lying, Conventional Law, শাস্তি, বিধান, ইসলাম, মিথ্যা, কুফর, প্রচলিত আইন

Abstract

Lying is the root of all sins. The evil of lying is comparatively greater than that of all the offences committed in the world. People lie about the smallest things in their daily life. It is a great sin to lie about keeping a promise made to someone, testifying about something, keeping a matter secret. The spread of falsehood in family, social and state life today needs to be eradicated as soon as possible. There is no alternative to religious teachings in this regard and family, society and state life can be saved from being demolished through the proper observance of religious dictates. This article sheds light on the consequences of lying, its punishment, role of law and Islamic injunctions to prevent lying in different spheres of the society. Moreover, the author did not forget to portray the picture of contemporary society engulfed in lying. Most importantly, the author demonstrates that adherence to the commandments of Allah (SWT) as enunciated in the Qur’an and traditions of the Prophet (PBUH) can play a pivotal role in eradicating lying in different spheres of the society and state. This write-up has employed descriptive, analytical and comparative research methodologies.

সারসংক্ষেপ : মিথ্যাই সকল পাপের মূল। পৃথিবীতে সংঘটিত যতো অপরাধ আছে তার অকল্যাণের চেয়ে মিথ্যার অকল্যাণটা তুলনামূলক অধিক। মানুষ তার দৈনন্দিন জীবনে খুব ছোটো ছোটো বিষয়েও মিথ্যা বলে থাকে। সাধারণত কারো সাথে কৃত অঙ্গীকার রক্ষা করা, কোনো ব্যাপারে সাক্ষ্য দেয়া, কোনো গোপন বিষয়ের আমানত রক্ষার বিষয়ে মিথ্যা সংঘটিত হলে তা মারাত্মক গুনাহ। বর্তমানে পারিবারিক, সামাজিক ও রাষ্ট্রীয় জীবনে যেভাবে মিথ্যার প্রসার ঘটছে তা অতি শীঘ্রই নির্মূল হওয়া প্রয়োজন। আর এ জন্য ধর্মীয় অনুশাসনের কোনো বিকল্প নেই। এতে করে পরিবার, সমাজ, রাষ্ট্রীয় জীবন ধ্বংস হওয়া থেকে রেহাই পাবে। আলোচ্য প্রবন্ধে ইসলামী শরীয়াহ এবং প্রচলিত আইনের বিভিন্ন ধারার ভিত্তিতে আমাদের বর্তমান সমাজের বেশ কিছু চিত্রের সাথে মিলিয়ে মানবজীবনের বিভিন্ন ক্ষেত্রে মিথ্যা বলার পরিণাম, শাস্তি ও বিধান, মিথ্যাচার প্রতিরোধ ও প্রতিকারে ধর্মীয় অনুশাসন পরিপালন এবং সমাজ ও রাষ্ট্রে মিথ্যা পরিহার করার জন্য ধর্মীয় অনুসরণ অন্যতম কার্যকর উপায় সম্পর্কে আলোচনা উপস্থাপন করা হয়েছে। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে বর্ণনা, বিশ্লেষণ ও তুলনামূলক গবেষণা পদ্ধতি অনুসরণ করা হয়েছে।

References

Al-Qurʼān Al-Karīm.

Abū Dāūd, Sulaimān Ibn Al Ash-̔ath Al-Sijistānī W.D. As-Sunan. Kolkata.

Al Baihaqī, Aḥmad Ibn Al Ḥusain Ibn ̔Alī , 1994. As-Sunan Al Kubrā. Makka Al-Mukarrama : Maktaba Dār al Bāz.

Al Bukhārī, Abū ‘Abd ʼAllah Muḥammad Ibn Ismā‘īl. 1987. Al-Jāmi‘ Al-Ṣaḥīḥ. Beirūt: Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyya.

Al Jawziya, Ibn Al Qayyim, 1994. Zādul Ma ̒ād Fī Hadyi Khair Al ̒Ibād. Bairūt : MuʼAssasa Al Risāla.

Al-Kasānī, ̒ Alaʼ Al Dīn. Badāʼi ̒e Al Ṣanāʼi ̒e. 2003, Bairūt : Dār Al Kitāb Al ̒ Arabi.

Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā Ibn Sharaf Al-Nawawī . 1392. Al-Minhāj Ṣarḥ Ṣaḥīḥ Muslim. Bairūt: Dār Al Iḥyā At Turāth Al ̔Arabī.

Ibn ʼAbī Shiba, ʼAbū Bakr Muḥammad Ibn ̒Abd Allāh. Al-Muṣannaf. W.D., Bairūt : Dār Al Qubla.

Ibn Al Humām, Kamāl Al Dīn Muḥammad Ibn ̒Abd Al Wāhid , 1988. Fatḥ Al Qadīr. Bairūt: Dār Al Kutub Al ̔Ilmiyya.

Ibn Ḥajar, Shihāb Al Dīn ̔ Abu Al Faḍl Aḥmad Ibn Nūr Al Dīn ʿAlī Ibn Muḥammad AlʿAsqalānī , 1379 H . Fatḥ Al Bārī . Bairūt : Dār Al Ma ̔ ārif .

Ibn Mājāh, Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Ibn Yazīd. As-Sunan. Bairūt: Dār Al Fikar .

Ibn Manẓūr, Muḥammad ibn Mukarram ibn ʿAlī ibn Aḥmad al-Anṣārī al-Ifrīḳī , W.D . Lisān Al ̔Arab. Bairūt: Dār Al Kutub Al ̔Ilmiyya

Mas ̒ūd, Zubrān , Al-Rāʼid Mu ̒jam Lughawi ̒Asri. 2003. Bairūt : Dār Al `Ilm Lil Malāiyyīn.

Muslim, Abū Al Ḥusain Muslim Ibn Al Ḥajjāj Al Qushairī Al Naisābūrī, 2010. Al-Ṣaḥīḥ. Beirūt: Dār Al-Ma ̒rifa.

Rahman, Shamsur . 1889. Dondobidhir Bhassho. Dhaka : Khoshroj Kitab Mahal.

Rahman, Shamsur Rahman. 1889. Dondobidhir Bhassho. Dhaka : Khoshroj Kitab Mahal.

Rāshid, ̒Alī . Mūjaz Al Qānūn Al Jināya. W.D., Jordan : Shabaka al Kānūnī.

Ṭabarī, Abū Ja ̔far Muḥammad Ibn Jarīr. 2000. Jāmi̔ Al Bayān Fī Ta’bīlil Qurʾān . Bairūt: Muaʼssasa Al Risāla.

Ṭabrānī, Abū ’Al-Qāsim Sulaimān Ibn Aḥmad Ibn Ayyūb Ibn Muṭayyir,1983. Al-Mu ̒zam Al Kabīr. Mawṣil:Maktab Al ̔Ulūm Wa Al Ḥikam.

Tirmīdhī, Abū ʿĪsā Muḥammad Ibn ʿĪsā. W.D. As-Sunan. Bairūt : Dār Iʼḥyā At Turāth Al ̒Arabi.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

মিথ্যার স্বরূপ ও বিধান : প্রচলিত ও ইসলামী আইনের আলোকে একটি পর্যালোচনা|Nature and Punishment of Lying: An Analysis in the Light of Islamic and Conventional Law. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 18(69-70), 95-114. https://doi.org/10.58666/skd6xx63