বিদ‘আত থেকে দীনের সুরক্ষায় সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ এর প্রয়োগ: একটি উসূলী বিশ্লেষণ|Applications of Sadd Al-Dharaiʻ (blocking the means) for protecting the Dīn from Bidʻah (innovation in religious matters): An Uṣūli Analysis

Authors

  • Md. Ariful Islam Lecturer, Department of Islamic Studies, Cox’s bazar Internatioinal University, Bangladesh.

DOI:

https://doi.org/10.58666/iab.v18i71-72.226

Keywords:

Objectives of shariah, Protection of Deen, Blocking the means, Bidʻah, সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘, বিদ‘আত, মাকাসিদ আশ-শরী‘আহ, দীন সংরক্ষণ

Abstract

The protection and preservation of Dīn is the fundamental and ultimate objective of the Islāmic Sharī'ah. Two types of provision, i.e., practicable and exclusionary, have been in place to protect Dīn. Bidʻah belongs to the second. To ensure the protection of Dīn the Prophet PBUH has strictly prohibited engaging in Bidʻah. Sadd al-dharaiʻ is recognized as the complementary evidence of the Sharī'ah in all the prominent schools of Islāmic law. The term Sadd al-dharaiʻ means blocking all means of action, which are permissible, but it can lead to any forbidden action. The means of Bidʻah also push Dīn towards serious harm and destruction. Therefore, it is imperative to stop all the means that lead to Bidʻah. Considering Sadd al-dharaiʻ the means of Bidʻah also need to be excluded. In order to ensure the protection of Dīn, the salaf-e-sālihīn, Usulists and jurists have applied it. By adopting analytical and descriptive methods, the discussion revolves around three main issues. Firstly: Introduction to Sadd al-dharaiʻ, its authenticity as one of the complementary evidences of usūl al-fiqh, classifications, terms of condition, importance and necessity of application of Sadd al-dharaiʻ in protecting Dīn from Bidʻah, Secondly: definition and the methods of identifying Bidʻah, Thirdly: The application of Sadd al-dharaiʻ in protecting Dīn from Bidʻah, and its terms and impact.

সারসংক্ষেপ : দীনের সংরক্ষণ ইসলামী শরী‘আহর মৌলিক ও চূড়ান্ত উদ্দেশ্য। দু’ধরনের বিধানের মাধ্যমে দীন সংরক্ষণের ব্যবস্থা করা হয়েছে- এক. পালনীয়, দুই. বর্জনীয়। বিদ’আত দ্বিতীয় প্রকার বিধানের অন্তর্ভুক্ত। রাসূলুল্লাহ সা. দীনের সুরক্ষা নিশ্চিতকল্পে বিদ‘আতে লিপ্ত হতে কঠোরভাবে নিষেধ করেছেন। প্রসিদ্ধ সকল মাযহাবেই শরী‘আহ’র বিধানের দলীল হিসেবে ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ স্বীকৃত। পরিভাষায় ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ বলতে বুঝানো হয়, কাজের এমন সব মাধ্যম রুদ্ধ করা, যা মূলগতভাবে অনুমোদিত,; কিন্তু তা যে কোনো নিষিদ্ধ কাজের দিকে ধাবিত করতে পারে। বিদ‘আতের উপায় ও মাধ্যমগুলো দীনকে মারাত্মক ক্ষতি ও ধ্বংসের দিকে ঠেলে দেয়। তাই যে সকল উপায় ও মাধ্যম বিদ‘আতের দিকে ধাবিত করে তা রুদ্ধ করা অপরিহার্য। ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ মূলনীতির বিবেচনায় বিদ‘আতের উপায় ও মাধ্যমগুলোও পরিত্যাজ্য। সালাফে সালিহীন, উসূলবিদগণ ও ফিক্হশাস্ত্রবিদগণ দীনের সুরক্ষা নিশ্চিত করতে এ নীতির প্রয়োগ করেছেন। বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে বিশ্লেষণ ও বর্ণনামূলক পদ্ধতিতে প্রধানত তিনটি বিষয়ের ওপর আলোচনা আবর্তিত হয়েছে। প্রথমত: ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘-এর পরিচয়, ইসলামী শরী‘আহ’র দলীল হিসেবে এর প্রামাণিকতা, প্রকারভেদ, শর্তাবলি, বিদ‘আত থেকে দীনের সুরক্ষায় ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ প্রয়োগের গুরুত্ব ও প্রয়োজনীয়তা। দ্বিতীয়ত: বিদ‘আতের পরিচয় ও চেনার উপায়। তৃতীয়ত: বিদ‘আত থেকে দীনের হিফাজতকল্পে ‘সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘-এর প্রয়োগ, এর শর্তাবলি ও প্রভাব।

References

Al-Qur ān Al-Karīm.

Abū Shāmah, Shihāb al-Din Abū Muḥammad 'Abd al-Rahmān ibn Ismā'iīl ibn Ibrāhīm 1981. Al-Bā'es 'alā- Inkār al-Bid'a wa al-Hawādis. Makka: wajārah al-'alām.

Abū Shāmah, Shihāb al-Din Abū Muḥammad 'Abd al-Rahmān ibn Ismā'il ibn Ibrāhim 2007. Al-Bā'es alā- Inkar al-Bida wa al-Hawādith. Al-Qāhirah: Maktabah al-Majd al-Islām.

Abū-Dāūd, Sulaimān Ibn Ash'ath al-Sijistānī. ND. al-Sunan. Bairūt: Dār al-Risālah al-'alāmiyyah.

Al- Shawqānī, Muḥamad ibn ʻAlī ibn Muḥammad. 2007. Fatḥ al-Qadīr. Annotated by Yūsuf al-Ghush. Bairūt: Dār al-M'arīfa.

Al-‘Anjī, Sulṭān Saʻūd ibn Malluh. 2007. Sa'd al-dhara'I 'indal Imām Ibn Qayyim al-Jawziyyah. 'Ammān: al-dār al-ʻaṣriyyah.

Al-Bājī, Abū al-walid. 1996. Al-Ishārah Fī-M'arifat al-usūl wa al-wijāzah fī-M'anā al-Dalīl. Makka: Al-maktabah al- Makkiyyah.

Al-Bukhārī, Abū ʿAbdullah Muḥammd ibn Ismāʿīl. 2002. Al- Jāmiʿ al-Musnad al-Sahīh. Bairūt: Dār Ibn Kathīr.

ʻAlī, Aḥmad. 2011. Bid’at. Chattogram: Khaki Prokashoni

ʻAlī, Dr. Aḥmad. 2019. Tasawwufer Shorup. Dhaka: Islamic Centre.

Al-Jīzānī,Muḥammad ibn Ḥusain.1998.Qawā'id Ma'arifah al-Bid'a. Riyadh:DārIbnAl-Jawzī.

Al-Qurṭubī, Muḥammad Ibn Waddāh. 1996. Kitāb fīhi mā jāa fī al-Bid'ah Annotated by Badar ibn Abdullāh al-Badar. Riyadh: Dār al-Samī'yee.

Al-Shāṭibī, Abū Isḥāq Ibrāhīm Ibn Mūsā al-Lakhmī al-Gharnātī. 1997. Al-Muwāfaqāt fī Usūl Al-Sharī'ah. Annotated by Abū Ubaiydah Mashhūr ibn Hasan Ālu Salmān. Cairo: Dāru Ibnu Affān.

Al-Shāṭibī, Abū Ishāq Ibrāhīm Ibn Mūsa al-Lakhmī al-Gharnātī. ND. Al-'Itisām. Egypt: al-Maktabah al-Tijāriyyah al-Kubrā.

Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn ʻAbd al Raḥmān ibn Abī bakr ibn Muḥammad, 1983. Al-Ashbāh wa al-naẓāyir. Bairūt: Dār al-Kutubal-ʻilmiyah.

Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn ʻAbd al Raḥmān ibn Abī bakr ibn Muḥammad, 1990. Al-Amru bi al-Ittib'ā wa al-Naḥu an al ibtid'a, annotated by Mashūr Ḥasan Salmān. Dammam: Dār Ibnul Qayyim.

Al-Turtūshī, Abū Bakar Muḥammad ibn al-Walīd 1990. Kītab al-Ḥawādith wa al-Bid’i. Dammam: Dār Ibn al-Jawzī.

Al-Yoūbī, Muḥammad Saʻad Ibn Aḥmad ibn Masūd. 1998. Maqāsid al-Sharī’ah al-Islāmiyyah wa 'alāqatuha bi al-adillah al-Sharī’ah. Riyāḍ: NP.

Al-Zuḥailī, Muaḥammad Muṣṭafā, ND. Maqāṣid al-Sharī’ah. Makka: Majallah al-kulliayyah al-Sharī’ahwa al-dirāsāt al-Islāmiyyah Jāmiˈatu Ummul Qurā.

Amin, Ruhul, Muḥammad.2013. Islami Ayner Utsoh. Dhaka: Bangladesh Islamic Law Research Centre.

Baʻlabakī, Rūḥī. 1995. Al-Mawrid A modern Arabic-English dictionary. Bairūt: Dār Al ʻIlm lil malāiyyīn.

Ibn al-Jawzī, 'Abd al-Raḥmān ibn 'Alī. ND. Talbīs al-Iʼblīs. Bairūt: Dār al-Kalām.

Ibn al-Qayyim, Shamsuddīn Abū ʻAbdullāh Muḥammad al-Jawziyyah. 1423H. I`lām al -Muwaqqiīn `an Rabbil `Ālamīn. Riyāḍ: Dār Ibn Al-Jawzī.

Ibn 'Aṭiyyiah, Abū Muḥammad 'Abd Al Ḥaq Al-andalusī. ND, Al-Muḥarrar al-wājīz fī tafsīr al-kitāb al-'azīz. NP: Dār ibn Ḥajm

Ibn Baṭṭāl, Abū al-Ḥasan ʻAlī ibn khalf ibn ʻAbdul Mālik 2003. Sharḥu Shaḥīḥ Al-Bukhārī. Riyāḍ:Maktaba alRushd.

Ibn Juzayy Al-Kalbī, Abūl Qāsim Aḥmad ibn Muḥammad. 1995. Al-Taḥsīl li 'ulūm al-tanzīl. Bairūt: Dār al-Kutub al ʻilmiyah.

Ibn Qudāmah, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ʻAbdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad al-Maqdisī.1969. Al-Mughnī fī Fiqh Aḥmad ibn Ḥanbal. Cairo: Maktabah al-kahirah.

Ibn Taimiyyah, Aḥmad ibn ‘Abd al-Ḥalīm. ND. Bayān al-Dalīl 'Alā Butlān al-Taḥlīl. NP: Al-Maktaba al-Islami.

Ibn Taimiyyah, Taqī al Dīn Aḥmad ibn ‘Abd al-Ḥalīm. 1991. Al-Istiqāmah annotated by Muḥammad Rashad Sālem. NP: Jāmi'ah al-Imām Muḥammad Ibn Sa'ūd

Ibn Taimiyyah, Taqī al Dīn Aḥmad ibn ‘Abd al-Ḥalīm. 1998. Iqtidā al-Ṣirāt al-mustaqīm Annotated by Nāsir ibn 'Abd al-Karīm. Riyādh:Maktaba al Rushd.

Khādimī, Abū Sayyīd Muḥammad , 2011. Al-Barīqat al-Muhmmadiyyah fī sharḥi al-tarīqat al-Muḥammadiyyah. Beirūt: Dār al-Kutubal-ʻilmiyyah.

Monawer, Abū Talib Muḥammad 2017. "The theorization of Maqāsid al-Sharī’ah: A Historical Analysis." Islami Ain o Bichar. 13: 51-52, 58.

Muslim, Abū al-Husain Muslim ibn Ḥajjāj Al-Qushairī Al-Naisābūrī.. 2006. Al-Musnad al-Sahīh. Riyāḍ: Dār Ṭaiba.

Qārī, 'Alī ibn Sultān Muḥammad 2001. Mirqāt al -Mafātih Sharhu Misqāt al-Masābīh. Bairūt: Dār al-Kutubal-ilmiyyah.

Fazlur Rahman, Muḥammad 2005. Today’s Arabic-Bengali, Dictionary ‘’al-Mujam al-Wafi’. Dhaka: Riad Prokashoni.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

বিদ‘আত থেকে দীনের সুরক্ষায় সাদ্দ্ আয্-যারাঈ‘ এর প্রয়োগ: একটি উসূলী বিশ্লেষণ|Applications of Sadd Al-Dharaiʻ (blocking the means) for protecting the Dīn from Bidʻah (innovation in religious matters): An Uṣūli Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 18(71-72), 9-38. https://doi.org/10.58666/iab.v18i71-72.226