অর্থবিচারে হাদিসের গ্রহণযোগ্যতা নিরূপণে হাদীসপন্থি ও আধুনিকচিন্তকদের কর্মপদ্ধতি : একটি পর্যালোচনা | Approaches of Hadith Scholars and Modern Thinkers in Assessing the Acceptability of Hadith (Prophetic Tradition) through Meaning : An Appraisal
DOI:
https://doi.org/10.58666/iab.v19i73.236Keywords:
Modernism, Intellect, Meaning, Text., Ḥadīth, হাদীস, আধুনিকতা, আকল, অর্থবিচার, নসAbstract
Due to its unique position in Islamic epistemology, various viewpoints and opinions have naturally arisen in the Muslim society regarding the interpretation and analysis of hadith. According to Islamic belief, hadith as a whole, holds the status of a kind of wahi or divine revelation. How to interpret revelation is a very old question in Abrahamic religions. There is a long discussion and debate about this among different sections of the Muslim society. Especially between the traditionalist hadith scholars and the rationalist community, the disagreement on this issue is quite strong and long. After the fourth century of the Hijri, this disagreement dwindled a little, but at the end of the nineteenth century, under the influence of European colonization, this debate started in a new form by the hands of modernist Muslim thinkers. It is at this stage that the discussion of determining the acceptability of hadith based on meaning becomes important. In this essay, the views and practices of prominent people of both communities are presented in a descriptive manner and their thoughts are evaluated in an analytical manner. This write up has portrayed that judging the meaning of hadith is extremely difficult. For this reason, the article argues that opportunity exists for adherents of both schools of thought to reconsider their stance in the light of history and reality.
সারসংক্ষেপ : ইসলামী জ্ঞানশাস্ত্রে অনন্য অবস্থানের কারণে স্বাভাবিকভাবেই মুসলিম সমাজে হাদীসের ব্যাখ্যা-বিশ্লেষণ নিয়ে বিভিন্ন দৃষ্টিভঙ্গি ও মতামতের উদ্ভব হয়েছে। ইসলামী আকীদা অনুযায়ী সামগ্রিকভাবে হাদীস এক ধরনের ওহী তথা ঐশী প্রত্যাদেশের মর্যাদায় অধিষ্ঠিত। ওহী কিভাবে ব্যাখ্যা করা হবে- এ প্রশ্ন ও জিজ্ঞাসা ইব্রাহীমিয় ধর্মগুলোতে অতি পুরনো। মুসলিম সমাজের বিভিন্নধারার মধ্যেও এ নিয়ে রয়েছে দীর্ঘ আলোচনা ও বির্তক। বিশেষত ঐতিহ্যবাদী হাদীস শাস্ত্রবিদ ও যুক্তিবাদী সম্প্রদায়ের মাঝে এ বিষয়ে মতপার্থক্য বেশ জোরালো ও দীর্ঘ। হিজরী চতুর্থ শতকের পর হতে এ মতবিরোধ কিছুটা কমে আসলেও উনবিংশ শতাব্দীর শেষের দিকে ইউরোপীয় উপনিবেশের প্রভাবে আধুনিকপন্থি মুসলিম চিন্তকদের হাত ধরে নতুন আঙ্গিকে এই বিতর্কের শুরু হয়। এই পর্যায়ে এসে (গবহরহম) অর্থের উপর ভিত্তি করে হাদীসের গ্রহণযোগ্যতা নিরূপণ সংক্রান্ত আলোচনা গুরুত্বপূর্ণ হয়ে ওঠে। আলোচ্য প্রবন্ধে বর্ণনামূলক পদ্ধতিতে উভয় সম্প্রদায়ের উল্লেখযোগ্য ব্যক্তিদের মতামত ও কর্মপন্থা উপস্থাপন করা হয়েছে এবং বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতিতে তাঁদের চিন্তাধারার মূল্যায়ন করা হয়েছে। প্রবন্ধের মাধ্যমে প্রমাণিত হয়েছে যে, হাদীসের অর্থ বিচারের কাজটি কষ্টসাধ্য ও দূরূহ। এক্ষেত্রে ইতিহাস ও বাস্তবতার আলোকে উভয় চিন্তাধারার অধিকারীদের জন্যই নিজেদের অবস্থান পুনর্বিবেচনা করার অবকাশ রয়েছে।
References
Al Qurʼān Al Karīm
ʻAbduhu, Muḥammad. 1341 H. Tafsīr Al Qurān Al Karīm (Juz ʻAmm). Egypt: Maṭbaʻa Miṣr
Al Albānī, Nāṣir Al Dīn Ibn Al Ḥāj Nūḥ. 1992. Silsila Al Aḥādīth Al ḍaʻīfah. Riyāḍ: Maktaba Al Maʻārif
Al ʻAshʻari, Abū Al Ḥasan ʻAlī Ibn Ismāʻīl. 1990. Maqālāt Al Islāmiyyīn. Bairūt: Al Maktaba AlʻAṣriyya.
Al Baghdādī, Abū Bakr Aḥmad Ibn ̒Alī. 1996. Sharf Aṣḥāb Al Ḥadīth. Al Qāhira: Maktaba Ibn Taimiyya.
- 2004. Tārīkh Al Baghdād . Edited By: ʻAbd Al Qādir Al ʻAṭā. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah
Al Baʻalabakī, Munīr ND. Al Mawrid. Beiūt: Dār Lil Malāyiyyīn
Al Bukhārī, Abū ʻAbd Allah Muḥammad Ibn Ismāʻīl, 1986. Al Ḍuʻafā Al Ṣagīr. Bairūt : Dār Al Maʻrifa.
- 1422 H. Ṣaḥīḥ Al Bukhārī. Bairūt : Dār Ṭawq Al Najā.
- 2015. Ṣaḥīḥ Al Bukhārī. Al Riyāḍ: Dār al Ḥaḍārah.
Al Dārimī, Abū Muḥammad ̒Abd Allah Ibn Abd Al Raḥmān Ibn Al Faḍl. 2000. Sunan Al Dārimī. Riyāḍ: Dār Al Mughnī
Al Gazālī, Muḥammad. ND. Al Sunna Al Nabawiyya Baina Ahl Al Fikh Wa Ahl Al Ḥadīth. Cairo: Dār Al Shurūq
Al Ghumārī, Abū al Faiḍ Aḥmad Ibn Abī ̒Abd Allah Muḥammad Ibn Al Ṣiddīq. 1982. Al Mughīr ̒Ala Al Aḥādīth Al Mawḍū ̒ah Fī Al Jāmiʻi Al Ṣaghīr. Bairūt: Dār Al Rāid Al ̒Arabi .
Al Jawziya, Muḥammad Ibn Abī Bakr Ibn Al Qaiyyim. 1970. Al Manār Al Munīf Fī Al Ṣaḥīḥ Wa Al Ḍaʻīf. Ḥalb: Maktab Al Maṭbūʻāt Al Islāmiyya
- 1968. Iʻilām Al Muwaqqi ̒īn ̒An Rabb Al ̒Ālamīn . Cairo: Maktaba Al Kulliyyāt Al Azhariyya
Al Mubarakpūrī, Abū Al Ḥasan ʻUbaid Allah ʻAbd Al Salām. ND. Mirʻāt Al Mafātīḥ. Banāras: Al Jāmiʻi Al Salafiyyah
Al Mullā Jiyūn, Aḥmad ibn Abī Saʻīd. 2015. Nūr Al Anwār Fī Sharḥ Al Manār. Dimashq: Dār Nūr al Ṣabāḥ
Al Nasāyī, Abū ʻAbd Al Raḥmān Aḥmad Ibn ShuʻAib Ibn ʻAli. 2015. Sunan Al Nasāyī . Riyāḍ: Dār Al Ḥaḍārah.
Al Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā Ibn Sharf. 1985. Al Taqrīb Wa Al Taisīr Li Maʻarifat Sunan Al Bashīr Wa Al Nadhīr. Bairūt: Dār Al Kitāb Al ʻArabī
- 1987. Sharḥ Muslim. Bairūt: Dār Al Kitāb Al ʻArabī
Al Qarḍāwī, Yūsuf. 2002. Kaifa Nata ̒āmal Ma ̒a Al Sunnah Al Nabawiyyah. Al Qāhira : Dār Al Shurūq
Al Shihristānī, Abū Al Fatḥ Muḥammad Ibn ʻAbd Al Karīm. 1992. Al Milal Wa Al Niḥal. Bairūt: Dār al kutub al ʻilmiyya.
Al Suyūṭī, Jalāl Al Dīn. 1415H. Tadrīb Al Rāwī. Riyāḍ: Maktabah Al Kawthar
Al Tirmidhī, Muḥammad Ibn Iīsā Ibn Sawrata Ibn Mūsā. 2000. Sunan Al Tirmidhī. Al Mamlakah Al ʻArabiyyah Al Saʻūdiyyah: Wazārah Al Shuūn Al Islāmiyyah.
Amīn, Aḥmad. 2013. Ẓuhūr Al Islām .Cairo: Hindāwī
Brown, Jonathan Andrew Cleveland, 2012. The Rules Of Matn Criticism: There Are No Rules. Brill: Islamic Law and Society 19.
Esposito, John Louis.1998. Islam and Politics. NY: Syracuse University Press.
Fazlur Rahman, M. 2015. Al Muʻjam Al Wāfī. Dhaka: Riyad Prakashan.
Hourani, Albert.1983. Arabic Thought in the Liberal Age 1798-1939. Cambridge: Cambridge University Press.
Ibn Al Jawzī, Jamāl Al Dīn ̒Abd Al Raḥmān Ibn ̒Alī Ibn Muḥammad. 1997. Al Mawḍūʻāt. Riyāḍ: Maktabah Aḍwā Al Salaf.
Ibn Ḥajar, Shihāb Al Dīn Abū Al Faḍl Aḥmad Ibn ʻAlī Al Kināni. 1379 H. Fatḥ Al Bārī. Bairūt: Dār Al MaʻArifa.
- 2006. Nukhbat Al-Fikr. Lubnān: Dār Ibn Ḥazam.
- 2011. Nuzhat al Naẓr. Karachi: Maktabatul Bushrā.
Ibn Qutaiba, Abū Muḥammad ʻAbd Allah Ibn Muslim. 1999. Tawīl Mukhtalif Al Ḥadīth. Bairūt: Maktab Al Islāmī.
Ibn Taimiyya, Taqi Al Dīn Abū Al ʻAbbās Ibn ʻAbd Al Ḥalīm, 2004. Majmuʻu Al Fatawā. Al Madīna: Majma Al Malik Fahad.
Ignaz, Goldziher. 1971. Muslim Studies (Muhammedanische Studien) Trans: S.M. Stern and C.R. Barber. Chicago: Aldine.
Itr, Nūr Al Dīn. 1979. Manhaz Al Naqd fī ̒Ulūm al Ḥadīth. Dimashq: Dār Al Fikr.
Khair Ābādī, Muḥammad Abū Al Laith. 2011. Ittijāhāt Fī Dirāsāt Al Sunna Qadīmihā Wa Ḥadīthihā. Malaysia: Dār Al Shukr.
Mullā khāṭir, Khalīl Iʼbrāhīm. 1405 h. Al Iʼṣābah Fī Ṣiḥḥati Ḥadīth Dhubābah. Jidda: Dār Al Qublah li Al Thaqāfah Al Islāmiyyah.
Muslim, Abū Al Ḥusaīn Muslim ibn al-Ḥajjāj al-Qushairī. 1991. Ṣaḥīḥ Muslim. Cairo: Maṭbaʿa ʿĪsā al-Bābī al-Ḥalabī
Oūzūn, Zakariyyā. 2004. Jināyat Al Bukhārī. Biarūt: Riyāḍ Al Rayyīs.
Rahim, Fazlur.1993. English –Bengali Dictionary. Dhaka: Bangla Academy.
Riḍā, Muḥammad Rashīd. 1346 H (Razab). Majalla Al Manār
Taylor, Charles (2 September, 2008). ‘Buffered and Porous Selves’ The Immament Frame : Secularism, Religion and the Public Sphere. (blog),https://tif.ssrc.org/2008/09/02/buffered-and-porous-selves/
Yāsīn, ʻAbd Al Jawwād. 1998. Al Sulṭa Fī Al Islām. Bairūt: Al Markaz Al Thaqāfī Al ʻArabī.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Boorhan Al Mahmud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.