ইসলামী আইনশাস্ত্রে الأخذ بالأقل (ক্ষুদ্রতর পরিমাণ গ্রহণ করা) নীতি প্রয়োগের ক্ষেত্রে হানাফী ফকীহদের চিন্তাধারার বিবর্তন : একটি পর্যালোচনা | Evolution of Thoughts of Hanafi Jurists in Applying the Principle of Al Akhdhu Bil Aqall (Accepting the Least Amount) in Islamic Jurisprudence : An Analysis

Authors

  • Toha Toriq Doctoral fellow at Princeton University, New Jersey, United State.

DOI:

https://doi.org/10.58666/iab.v19i76.257

Keywords:

Hanafi Jurist, Usul-al-Fiqh, Al Akhdhu Bil Aqall, Differences of Opinion, Evolution, হানাফী ফকীহ, উসূলুল ফিকহ, আল আখযু বিল আকল্ল, ইখতিলাফ, বিবর্তন

Abstract

One of the most important principles of Islamic Jurisprudence is Al Akhdhu bil Aqall which signifies rulling for the least or accepting the least amount. Through this principle, the jurists have endeavored to determine which of the various amounts mentioned in the legal opinions of Islamic jurists should be accepted. The preponderance of straightforward explanations on the topic may be seen because there exists no well-structured discussion on the topic in Bangla. The present article has discussed how the Hanafi jurists have applied this principle. This study employs a descriptive and longue duree style to discuss the ideas of notable Hanafi jurists and provides an analytical overview of the evolution of their perspectives in this regard throughout times.  It showed that while early Hanafi jurists utilized this principle derived from the Shafi’i school of thought in a variety of cases, the later Hanafi jurists held a very unfavorable opinion of this principle. Consequently, the thought of Hanafi Jurists on Al Akhdhu bil Aqalll has experienced a significant transition and their opinions on the matter are varied.

সারসংক্ষেপ : উসূলে ফিকহের একটি গুরুত্বপূর্ণ মূলনীতি হলো : الأخذ بالأقل  তথা ক্ষুদ্রতর বা সর্বনিম্ন পরিমাণ গ্রহণ করা। এই নীতির মাধ্যমে ফকীহগণ ফিকহী মাসআলায় উল্লেখিত বিভিন্ন পরিমাণের মাঝে কোনটি গ্রহণ করা হবে তা নির্ণয়ের প্রয়াস পেয়েছেন। বাংলা ভাষায় এই মূলনীতি নিয়ে সুগঠিত আলোচনা না থাকায় বিষয়টি নিয়ে সরল ব্যাখ্যার প্রচলন লক্ষ্য করা যায়। আলোচ্য প্রবন্ধে উক্ত মূলনীতি হানাফী ফকীহগণ কিভাবে প্রয়োগ করেছেনÑ তা নিয়ে আলোচনা করা হয়েছে। বর্ণনামূলক (ফবংপৎরঢ়ঃরাব) ও দীর্ঘমেয়াদি বিশ্লেষণমূলক (ষড়হম ফঁৎবব) পদ্ধতি অনুসরণ করে এখানে হানাফী ফকীহদের চিন্তাধারার বিবর্তন বোঝার চেষ্টা করা হয়েছে এবং তাঁদের মতামতের পর্যালোচনা উপস্থাপন করা হয়েছে। প্রবন্ধে দেখানো হয়েছে যে, শাফিয়ী মাযহাব থেকে উদ্ভূত এই মূলনীতি প্রথমদিকের হানাফী ফকীহগণ বিভিন্ন মাসআলায় প্রয়োগ করলেও মাযহাবের পরবর্তী ফকীহগণ (متأخرون) এই নীতি সম্পর্কে স্পষ্টভাবে নেতিবাচক ধারণা পোষণ করেছেন। ফলশ্রুতিতে হানাফী ফকীহগণের الأخذ بالأقل কেন্দ্রিক চিন্তাধারা একটি সুস্পষ্ট বিবর্তনের মধ্য দিয়ে গিয়েছে এবং এ বিষয়ে তাঁদের দৃষ্টিভঙ্গি বৈচিত্র্যপূর্ণ। 

References

Abū Dāwud, Sulaimān Ibn Al Ashʿath Al Azdī Al Sijistānī. 2009. Sunan Abī Dāwud. Edited By: Shuʿaib Al Arnaūṭ. Bairūt: Dār Al-Risāla Al ʿĀlamiyya

Abū Zahra, Muḥammad. N.D. Uṣūl Al-Fiqh. Cairo: Dār Al Fikr Al ʿArabiyy

Al ʿArūsī, Khālid, “MasʾAla Al-Akhdh Bi-Aqall Mā Qīl.” Al-Moslim.Net, 17 ShaʿBān, 1437. Accessed From (https://Almoslim.Net/Node/264603).

Al Bayḍāwī, Naṣir Al-Dīn ʿAbd Allāh Ibn ʿUmar. 2008. Minhāj Al Wuṣūl Ilā ʿIlm Al Uṣūl. Beirut: Dār Ibn Ḥazm

Al Bughā, Muṣṭafā Dīb. 1999. Athr Al-Adilla Al-Mukhtalaf Fīhā Fī Al-Fiqh Al-Islāmī, Damascus: Dār Al-Imām Al-Bukhārī

Al Dabūsī, Abū Zayd ʿUbayd Allāh ʿUmar Ibn ʿĪsā Al-Ḥanafī. N.D. TaʿSīs Al-Naẓr.Beirut: Dār Ibn Zaydūn

Al Ghananeem, Quadhāfi. 2009. “Al-Akhdh Bi-Aqall Mā Qīl Fī Ithbāt Al-Aḥkām Al-SharʿIyya Ḥaqīqatuhū Wa-Ḥujjiyatihū Wa-Shurūṭuhū” Dirāsāt ʿUlūm Al-SharʿIyya Wa L-Qanūn 36 (Mulḥaq) ʿImāda Al-Baḥth Al-ʿIlmī, Al-JāmiʿA Al-Urduniyya, 839- 854.

Al Ghazālī, Abū Ḥāmid Muḥammad Ibn Muḥammad. 1993. Al Muṣṭaṣfā. Beirut: Dār Al-Kutub Al ʿIlmiyya

Ali, Ahmad. 2018. Tulonamulok Fiqh, Dhaka: Islamic Law Reasearch And Legal Aid Center

Al Isnawī, Jamāl Al-Dīn Abū Muḥammad ʿAbd Al-Raḥīm.1999. Nihāya Al-Sūl Sharḥ Minhāj Al-Uṣūl. Beirut: Dār Al Kutub Al ʿIlmiyya

Al Lakhnawī, ʿAbd Al Ḥayy. 1417H. Sharḥ Al-Ḥidāya. Karachi: Idāra Al-Qurʾān

Al Marghīnānī, Abū Al-Ḥasan Burhān Al-Dīn ʿAliyy Ibn Abī Bakr Al-Farghānī. N.D. Al Hidāya Fī Sharḥ Bidāya Al-Mubtadiʾ, Edited By: Ṭalāl Yūsuf . Beirut: Dār Iḥyā Al-Turāth AlʿArabiyy

Al Mashshāṭ, Ḥasan Ibn Muḥammad. 1990. Al Zawāhir Al Thamīna Fī Bayān Adilla ʿĀlim Al-Madīna. Edited By:ʿAbd Al Wahhab Ibn Ibrāhīm Abū Sulaymān. Beirūt: Dār Al-Gharb Al Islāmī

Al Muṭīʿī, Muḥammad Bukhayt. 1343. Sullam Al-Wuṣūl Li-Sharḥ Nihāya Al-Sūl .Riyad: Dār ʿĀlam Al Kutub

Al Razī, Abū ʿAbd Allāḥ Fakhr Al-Dīn Muḥammad Ibn ʿUmr Ibn Al-Ḥasan. 1997. Maḥṣūl Fī Uṣūl Al-Fiqh. Edited by: Ṭaha Jābir Al-ʿAlwānī. Beirut: MuʾAssa Al-Risāla

Al Jaṣṣāṣ, Abū Bakr Aḥmad Ibn ʿAliyy. 1994. Aḥkām Al-Qurʾān, Edited by: ʿAbd Al-Salām Shahīn. Beirut: Dār Al-Kutub Al-ʿIlmiyya

- 1994. Al-Fuṣūl Fī Al-Uṣūl. Edited by: ʿAjīl Jāsim Al Nashmī . Al Kuwait: Wajāra Al Awqāf Al Kuwaitiyya

Al Samʿānī, Abū Al Muẓaffar Manṣūr Ibn Al-Marūzī. 1999. Qawātiʿ Al Adilla Fī Al Uṣūl. Edited by: Muhammad Ḥasan. Beirut: Dār Al-Kutub Al ʿIlmiyya

Al Sarakhsī, Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn Abī Sahl. N.D. Mabsūṭ, Beirut: Dār Al-MaʿRifa

- N.D.Uṣūl Al-Sarakhsī. Edited by: Abū Al-Wafāʾ Al Afghānī. Beirut: Dār Al-MaʿRifa

Al Shāfiʿī, Abū ʿAbd Allāh Muḥammad Ibn Idrīs. 1983. Al Umm, Beirut: Dār Al-Fikr

Al Shawkānī, Muḥammad Ibn ʿAliyy Ibn Muḥmmad Ibn ʿAbd Allāh Al-Yamanī. 1999. Irshād Al-Fuḥūl Īla Taḥqīq Al Ḥaqq Min ʿIlm Al-Uṣūl, Dār Al-Kitāb Al ʿArabiyy

Al Shīrāzī, Abū Isḥāq Ibrāhīm Ibn ʿAliyy Ibn Yūsuf. 2003. Al Lamʿ Fī Uṣūl Al-Fiqh. Beirut: Dār Al-Kutub Al ʿIlmiyya

Al Sihlawī, ʿAbd Al ʿAliyy Muḥammad Ibn Niẓām Al Dīn Muḥammad Al Anṣārī. 2002. Fawātiḥ Al-Raḥmūt Bi-Sharḥ Musallam Al-Thubūt Li Muḥib Allāh Al-Bihārī. Beirūt: Dār Al-Kutub AlʿIlmiyya

Al Sīsī, Ṭāhir Muʿtamad Khalīfa, “QāʿIda ”Al-Akhdhu Bi-Aqalli Mā Qīla“ Wa-Taṭbīqātuhā Al-Fiqhiyya” Majallah Kulliyah Al-Dirāsāt Al-Islāmiyya Wa L-ʿArabiyya Li-L-Banāt Bi-JāmiʿA Al-Azhar 5(1) 2021, 313-360. Accessed From: Https://Fica.Journals.Ekb.Eg/Article_211538.Html.

Al Subkī, ʿAliyy Ibn ʿAbd Al-Kāfī Al-Subkī And Tāj Al-Dīn Al-Subkī. 1984. Al-Ibhāj Fī Sharḥ Al-Minhāj, Beirut: Dār Al-Kutub Al-ʿIlmiyya,

Al Subkī, Tāj Al-Dīn ʿAbd Al-Wahhāb Ibn ʿAliyy. 1990. “Qāʿida Fī Al Muʾarrikhīn” In Arbaʿ RasāʾIl Fī ʿUlūm Al Ḥadīth. Beirut: Dār Al Bashāʾir Al Islāmiyya

Al Shawshāwī, Abū ʿAbd Allāh Al Ḥusayn Ibn ʿAliyy Ibn Ṭalḥa Al Rajrāḥī. 2004. Rafʿ Al-Niqāb ʿAn Tanqīh Al-Shihāb. Edited By: ʿAbd Al Raḥmān Ibn ʿAbd Allāh Al Jibrīn. Riyāḍ: Maktaba Al Rushd

Al Shāṭibī, Abū Isḥāq Ibrāhīm Ibn Mūsā Ibn Muḥammad Al Lakhmī. 1998. Al Muwāfaqāt. Edited By: Abū ʿUbayda Mashhūr Ibn Ḥasan ʾĀl Salmān. Cairo: Dār Ibn ʿAffān

Al Usmandī, AlʿAlā Al-Dīn Muḥammad Ibn ʿAbd Al-Ḥamīd. 1992. Badhl Al-Naẓr Fī Al-Uṣūl, Muḥammad Zakiyy ʿAbd Al-Barr Eds. Cairo: Maktaba Al-Turāth

Al Zarakshī, Abū ʿAbd Allāh Badr Al-Dīn Muḥammad Ibn ʿAbd Allāh Ibn Bahādur. 1994. Al-Baḥr Al-Muḥīṭ Fī Uṣūl Al Fiqh, Dār Al-Kutubī

Al Zuhaylī, Wahaba. 1986. Uṣūl Al-Fiqh Al-Islāmī, Damascus: Dār Al-Fikr

Bint ʿIīd Al Mālikī, Turkiyya. 2006. Taḥrīr Maḥall Al-Nizāʿ Fī Al-MasāʾIl Al-Ūṣūliyya Al-MutaʿLlaqa Bi L-Adillah Al-Mukhtalaf Fīhā, Master’s Thesis, JāmiʿA Al-Imām Muḥammad Ibn Saʿūd Al Islāmiyya

Ibn Al Humām, Kamāl Al Dīn Muḥammad Ibn ʿAbd Al-Wāḥid Al Iskandarī Al Ḥanafī. 1351 H. Al Taḥrīr Fī Uṣūl Al-Fiqh. Cairo: Muṣtafā Bāb Al-Ḥalabī

- 1970. Fatḥ Al Qadīr ʿAlā L-Hidāya, Cairo: Muṣtafā Bāb Al Ḥalabī

Ibn Amīr Hājj, Abū ʿAbd Allāh Shams Al-Dīn Muḥammad Ibn Muḥammad. 1984. Al-Taqrīr Wal Taḥbīr. Beirut: Dār Al Kutub Al ʿIlmiyya,

Ibn Ḥazm, Abū Muḥammad ʿAliyy Ibn Aḥmad. N.D. Al Iḥkām Fī Uṣūl Al-Aḥkām.Edited by: Aḥmad Muḥammad Shākir. Beirūt: Dār Al-Afāq Al-Jadīda

Ibn Juzay, Abū Al Qāsim Muḥammad Ibn Aḥmad Al Kalbī Al Gharnāṭī. 2003. Taqrīb Al Wuṣūl Ilā ʿIlm Al Uṣūl. Beirut: Dār Al Kutub Al ʿIlmiyya

Ibn Mufliḥ, Shams Al-Dīn Muḥammad Al-Maqdisī Al-Ḥanbalī. 1999. Uṣūl Al-Fiqh, Fahd Ibn Muḥammad Al-Sadaḥan Eds. Riyāḍ: Maktaba Al-ʿUbaykān

Kardam, Muḥammad Mitʻab Saʻīd. ND. “Al Akhdh Bil Ashadd Wa l Akhaff Min Al Fatawā ʿInd Al Uṣūliyyīn” Annual Magazine Of Kulliya Al-Dirāsāt Al-Islāmiyya Wa-L ʿArabiyya Li-L-Banāt Bil Iskandariyya 3(36) 537-577. Accessed From: (https://bfda.journals.ekb.eg/article_105736_eb62e3a0cc75b3c4f0de25ad2f6c2502.pdf)

Ūthmān, Maḥmūd Ḥāmid. 2002. Al Qamūs Al Mubīn Fī Iṣṭilāḥāt Al-Uṣūliyyīn. Riyāḍ: Dār al-Zāḥim

Zaydān, ʿAbd Al-Karīm. 2009. Al-Wajīz Fī Uṣūl Al-Fiqh. Beirut: MuʾAssasa Risāla

Downloads

Published

2024-01-11

How to Cite

ইসলামী আইনশাস্ত্রে الأخذ بالأقل (ক্ষুদ্রতর পরিমাণ গ্রহণ করা) নীতি প্রয়োগের ক্ষেত্রে হানাফী ফকীহদের চিন্তাধারার বিবর্তন : একটি পর্যালোচনা | Evolution of Thoughts of Hanafi Jurists in Applying the Principle of Al Akhdhu Bil Aqall (Accepting the Least Amount) in Islamic Jurisprudence : An Analysis. (2024). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 19(76), 9-32. https://doi.org/10.58666/iab.v19i76.257

Similar Articles

1-10 of 210

You may also start an advanced similarity search for this article.