শরীয়া মাকাসিদের  তাত্ত্বিক বিকাশ: একটি ঐতিহাসিক বিশ্লেষণ|The Theorization of Maqasid al-Shari’ah : A Historical Analysis

Authors

  • Abu Talib Mohammad Monawer PhD Candidate, University of Malaya

DOI:

https://doi.org/10.58666/4m3vzk83

Keywords:

Maslahah, istihsān, sharīah, maqāsid al-sharīah, maslahah, শারীয়াহ, শরীয়া মাকাসিদ, মানবকল্যাণ, ইসতিহসান

Abstract

Some Muslim scholars negate the underlying purposes (Maqāsid) cemented by reason behind a ruling under Islamic Law. On the other hand, some orientalists propose some yet temporal benefits as maqāsid that are alien to the sources of Islamic law and not linked to the ultimate success in the Hereafter. Hence, it is necessary to study the theorization of maqāsid al-sharīÕah to determine its originality. This paper in employing a historiographic method aims to discuss the theorization of maqāsid al-sharīÕah from its inception until theorization. The paper reveals that although the concept of maqāsid al-sharīÕah was not established as a theory since its inception, the holy Qur’an and the Sunnah emphasize it enough through their rulings (ahkaām). Hence, down through the generations, the Muslim jurists had been found to appliy this concept in their ijtihād while extracting rulings. Maqāsid al-sharīÕah started to be systematically theorized by Imam al-Juwaynī and followed by his disciple Imam al-Ghazalī. Afterwards, it was crystallized by Imam al-Shatibi and proclaimed as a new branch of knowledge by Ibn ÔĀshur. The paper also reveals that maqāsid al-sharīÕah ensure human welfare by achieving all possible benefits and avoiding all harms so as to prove Islamic law so dynamic and applicable over time and space

সারসংক্ষেপ: কিছু সংখ্যক মুসলিম স্কলার ইসলামী আইনের অন্তর্নিহিত কারণকে অস্বীকার করেন। অপরদিকে কিছু সংখ্যক প্রাচ্যবিদ কুরআন ও সুন্নাহ বহির্ভুত কিছু উদ্দেশ্যকে শরীয়ার মাকাসিদ হিসেবে প্রস্তাব করেন, যা মানুষের আখিরাতমুখী প্রকৃত কল্যাণ সাধন করতে সক্ষম নয়। তাই মাকাসিদ আশ-শারীয়ার মৌলিকতা নিরূপণ করতে এর তত্ত্বগত ধারণার উদ¢ব ও বিকাশ সম্পর্কে সম্যক অবগত হওয়া অতীব জরুরী। এই প্রেক্ষাপটেই অত্র প্রবন্ধের উদ্দেশ্য হচ্ছে, মাকাসিদ আশ্-শারীয়াহর সূচনা, ক্রমবিকাশসহ এর তাত্ত্বিক উন্নয়নের পর্যালোচনা করা। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে ঐতিহাসিক বিশ্লেষণ পদ্ধতির আশ্রয় নেয়া হয়েছে। বক্ষ্যমাণ গবেষণা থেকে প্রমাণিত হয়েছে, ইসলামী আইন দর্শনের সূচনা থেকে শরীয়া মাকাসিদ একটি তত্ত্ব (থিওরি) হিসেবে প্রতিষ্ঠিত না থাকলেও মহাগ্রন্থ আল-কুরআন এবং রাসূলুল্লাহর স. সুন্নাহতে এটিকে যথেষ্ট গুরুত্ব দেয়া হয়েছে। তাই সাহাবা কিরামসহ পরবর্তী ইসলামী আইন বিশেষজ্ঞ- ফকীহগণ মাকাসিদ আশ্-শারীয়াহ তত্ত্বকে প্রয়োগ করেই ইজতিহাদ করেছেন এবং মানবজীবনের প্রায় সকল ক্ষেত্রে অজস্র ইসলামী বিধান উদঘাটন করেছেন। হিজরী পঞ্চম শতাব্দীর শেষাংশে মাকাসিদ আশ্-শারীয়াহর তত্ত্বগত ধারণার উদ¢ব ঘটে এবং হিজরী অষ্টম শতাব্দীতে এ ধারণাটি একটি পূর্ণাঙ্গ তত্ত্বীয় রূপ লাভ করে। অতঃপর হিজরী দ্বাদশ শতাব্দীতে এটি জ্ঞানের একটি স্বতন্ত্র শাখা হিসেবে প্রস্তাবিত হয়। শরীয়া মাকাসিদের মাধ্যমে মানব জীবনের সকল ক্ষেত্রে প্রকৃত কল্যাণ ও সফলতা অর্জনের নির্দেশনা পাওয়া সম্ভব এবং এটিই ইসলামী শরীয়ার প্রাঞ্জলতা ও গতিশীলতার প্রমাণ।

References

ÔAbdur Rahmān Sālih Bābkār. 2002. Al-Maqāsid fī al-SharīÔah al-Islāmiyyah. Algeria: Online Publication. Available at http://k-tb.com/book/115070

ÔAbdur Razzāq, Abū Bakr Ibn Humām al-SanÔānī. 1403H. Musannaf ÔAbdur Razzāq. Beirūt: Al-Maktab al-Islāmī.

Al-ÔĀmirī, Abul Hasan Muḥammad Ibn Yūsuf. 1988. Al-IÔlām bi Manāqibil Islām. Riyād: Mu´assasatu Dāril Asālah.

Al-Asfahānī, Abul Husayn Ibn Muḥammad al-Rāghib. ND. Al-Mufradāt. Beirūt: Dārul MaÔrifah.

Al-ÔAskar, Mājid Ibn Abdullah Ibn Muhammad. 1435H. Maqāsid al-SharīÔah fī al-MuÔāmalāt al-Māliyyah Ôinda Ibn Taymiyyah wa Atharuhā fī al-Ahkām al-Fiqhiyyah wa al-Nawāzil al-Māliyyah al-MuÔāsarah. PhD Thesis, Department of SharīÔah, Ummul Qurā University, KSA.

Al-Badawī, Yūsuf Aḥmad Muḥammad. ND. Maqāṣid al-SharīÔah Ôinda Ibn Taymiyyah. Jordan: Darun Nafā´is.

Al-Bukhārī, Imām Abū ÔAbdullah Muḥammad Ibn IsmāÔīl. Al-JāmiÔus Sahīh. Annotated by Mustafā Dīb al-Bāghā. Beirūt: Dāru Ibnu Kathīr.

Al-Burhānī, Muhammad Hishām. 1986. Sadd al-Zarā´iÔ fī al-SharīÔah al-Islāmiyyah. Lebanon: MatbaÔat al-Rayhānī.

Al-Dehlawī, Shah Waliyyullāh Ibn ÔAbdur Rahīm. 2005. Hujjatullāhil Bālighah. Annotated by al-Sayyid al-Sābiq. Beirūt: Darul Jīl.

Al-Fāsī, ÔAllāl. 1993. Maqāsid al-SharīÔah al-Islāmiyyah wa Makārimuhā. Al-Ribāt: Mu´assasat ÔAllāl al-Fāsī.

Al-Fīrūzābābī, Muhammad YaÔqūb. 1952. Al-Qāmūs al-Muhīt. Al-Qāhirah: MatbaÔat al-Bābī al-Halabī.

Al-Ghazālī, Abū Hāmid Muhammad Ibn Muhammad. 1413H. Al-Mustasfā fī ÔIlmil Usūl. Beirūt: Dārul Kutubil ÔIlmiyyah.

Al-Hasanī, IsmāÔīl. 1995. Nazariyyatul Maqāsid Ôindal Imām Muhammad al- Tāhir Ibn ÔAshūr. London: International Institute of Islamic Thought.

Al-Jassās, Abū Bakr Ahmad Ibn ÔAlī Ibn al-Rāzī. 1985. Al-Fusūl fī al-Usūl. Annotated by ÔUjayl Jāsim al-Nashmī. Kuwayt: Wazāratul Awqāf wa al-Shu´ūn al-Islāmiyyah.

Al-Jassās, Abū Bakr Ahmad Ibn ÔAlī Ibn al-Rāzī. 2014. Aḥkāmul Qur´ān. Beirūt: Dārul Fikr.

Al-Jundī, Samīh Abdul Wahhāb. 2008. Ahammiyyat al-Maqāsid fī al-SharīÔah al-Islāmiyyah wa Atharuhā fi Fahm al-Nassi wa Istinbātil Hukm. Beirut: Mu´assasat al-Risālah.

Al-Juwaynī, Abul MaÔālī ÔAbdul Malik Ibn ÔAbdullah Ibn Yūsuf. 1418H. Al-Burhān fī Usūlil Fiqh. Annotated by Dr. Abdul ÔAzīm Mahmūd al-Dīb. Al-Mansūrah: Dārul Wafā.

Al-Khādimī, Nūruddīn Ibn Mukhtār. 1998. Al-Ijtihādul Maqāsidī: Hujjiyyatuhū wa Ḍawābiṭuhū wa Majālātuh. Kitābul Ummah: Vol. 65 (1st ed.). Duha: Ministry of Religious Endowment and Islamic Affairs.

Al-Murdāwī, ÔAlā´uddīn ÔAlī Ibn Sulaymān. 1414H. Al-Insāf fī MaÔrifat al-Rājiḥi minal Khilāf. Annotated by Muḥammad Ḥāmid al-Faqqī. Beirūt: Dāru Iḥyā al-Turāth al-ÔArabī.

Al-Qaraḍāwī, Yūsuf. Dirāsāt fī Fiqhi Maqāṣid al-SharīÔah. 2008. Al-Qāhirah: Dārush Shurūq.

Al-Qaraḍāwī, Yūsuf. ND. Al-Ijtihādu wa al-Tajdīdu bayna al-Ḍawābiṭ al-SharÔiyyah wa al-Ḥājātil MuÔāṣarah. Kitābul Ummah: Vol. 19. Duha: Ministry of Religious Endowment and Islamic Affairs.

Al-Qurṭubī, Shamsuddīn Abū ÔAbdullāh Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn Abū Bakr Ibn Faraḥ al-Anṣārī. 2003. Al-JāmiÔ li Aḥkām al-Qur´ān. Riyāḍ: Dāru ÔĀlamil Kutub.

Al-Raysunī, Aḥmad. 1995. Naẓariyyatul Maqāṣid Ôinda al-Shāṭibī. London: International Institute of Islamic Thought.

Al-Raysunī, Aḥmad. 1999. Al-Fiqhul Maqāsidī: QawaÔiduhū wa Fawa´iduhū. Al-Rabāṭ: MaṭbaÔat al-Najāat al-Jadīdah.

Al-Raysūnī, Aḥmad. 2013. Muḥāḍarāt fī Maqāṣid al-SharīÔah. Al-Manṣūrah: Dārul Kalimah.

Al-Sarakhsī, Shamsuddīn Abū Bakr Muḥmmad Ibn Abī Sahl. 1993. Usūl al-Sarakhsī. Beirūt: Dārul Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Sarakhsī, Shamsuddīn Abū Bakr Muḥmmad Ibn Abī Sahl. 2000. Al-Mabsūṭ. Beirūt: Dārul Fikr.

Al-Shaṭibī, Abū Ishāq Ibrāhīm Ibn Mūsa al-Lakhmī al-Gharnāṭī. 1981. Al-IÔtiṣām. Beirūt: Dārul Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Shaṭibī, Abū Ishāq Ibrāhīm Ibn Mūsa al-Lakhmī al-Gharnāṭī. 1997. Al-Muwāfaqāt fī Usūl Al-SharīÔah. Annotated by Abū ÔUbaydah Mashhūr Ibn Ḥasan Ālu Salmān. Cairo: Dāru Ibnu ÔAffān.

Al-Shuwaykh, ÔĀdil. 2000. TaÔlīlul Aḥkām fī al-SharīÔah al-Islāmiyyah. Ṭanṭā: Dārul Bashī li al-Thaqāfah wal ÔUlūm.

Al-Tirmizī, Imām Abū ÔĪsā Muḥammad Ibn ÔĪsā Ibn Sawrah. 1998. Sunan al-Tirmizī. Annotated by Bashshār ÔAwwāḍ MaÔrūf. Beirūt: Darul Gharbil Islāmī.

Al-Zubaydī, al-Sayyid Muhammad Murtada al-Husaynī. 1391H. Tājul ÔArūs. Annotated by ÔAbdus Sattār Ahmad Farrāj. Dāru Iḥyā al-Turāth al-ÔArabī.

Al-Zuḥaylī, Wahbah. 1985. Al-Fiqhul Islāmī wa Adillatuh. Beirūt: Dārul Fikr.

Al-Zuḥaylī, Wahbah. 1986. Usūlul Fiqhil Islāmī. Beirūt: Dārul Fikr.

ÔArqāwī, Ḥasīb. Ahkāmut TasÔīr fī al-Fiqh al-Islāmī. 2015. The Journal of Islamic Civilization Studies. 1 (2): 268-286. Available at http://imad.dpu.edu.tr

ÔAyāḍ, Al-Qāḍī. 1983. Tartībul Madārik wa Taqrībul Masā´il li MaÔrifati AÔlāmi Madhhabi Mālik. Morocco: Wazāratul Awqāf wa al-Shu´ūn al-Islāmiyyah.

Azhar, Hishām Ibn SaÔīd. 2010. Maqāṣid al-SharīÔah Ôinda Imāmil Ḥaramayn wa Atharuhā fī al-Taṣarrufāt al-Māliyyah. Riyāḍ: Maktabat al-Rushd.

Ibn ÔĀshūr, Muḥammad al-Tāhir. 2001. Maqāṣid al-SharīÔah al-Islāmiyyah. Annotated by Muḥammad al-Ṭāhir al-Maysāwī. Al-Urdun: Dārun Nafā´is.

Ibn Fāris, Abul Ḥusayn Aḥmad. 1970. Maqāyis al-Lughah. Al-Qāhirah: MaṭbaÔat al-Bābī al-Ḥalabī.

Ibn Manzūr, Abul Faḍl Jamāluddīn Ibn Mukram al-Miṣrī. 1992. Lisānul ÔArab. Beirūt: Dāru Ṣādir.

Ibn Taymiyyah, Taqiyyuddīn Abul ÔAbbās Aḥmad Ibn ÔAbdul Ḥalīm al-Ḥarrāī. 1996. Bayānud Dalīl Ôalā Buṭlanit Taḥlīl. Annotated by Dr. Fayḥān al-Muṭayrī. Al-Mamlakat al-ÔArabiyyah al-SaÔūdiyyah: Maktabat Aḍwa´un Nahār.

Ibnul ÔArabī, Imām Abū Bakr al-Mālikī. 1997. ÔĀriḍatul Aḥwadhī bi Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Tirmizī. Annotated by Jamāl MarÔashlī. Beirūt: Dārul Kutub al-ÔIlmiyyah.

Ibnul Athīr, Majduddīn Abus SaÔādāt al-Mubārak Muḥammad al-Jazarī. 2002. Al-Nihāyah fī Gharībil Ḥadīthi wal Athār. Annotated by Abū ÔAbdur Raḥān Ṣalāh Ibn Muḥammad ÔUwayḍah. Beirūt: Dārul Kutubil ÔIlmiyyah.

Ibnul Qayyim, Shamsuddīn Abū ÔAbdullāh Muḥammad al-Jawziyyah. 1432H. Miftāḥu Dāris SaÔādah. Annotated by ÔAbdur Raḥman Ibn Ḥasan Ibn Qā´id. Jiddah: MajmaÔ al-Fiqh al-Islāmī.

Ibnul Qayyim, Shamsuddīn Abū ÔAbdullāh Muḥammad al-Jawziyyah. 1998. IÔlām al-MuwaqqiÔīn Ôan Rabbil ÔĀlamīn. Riyāḍ: Dārul Muyassar.

Imām, Muḥmmad Kamāluddīn. 2007. Al-Dalīlul Irshādī ilā Maqāṣid al-SharīÔah al-Islāmiyyah. London: Al-Furqān Islamic Heritage Foundation.

Monawer, Abu Talib Mohammad & Abdur Rahman, Noor Naemah. 2016. The Theory of Maqāṣid al-SharīÔah: A literature Review and Research Agenda, Maqasid al-Shariah: Consep dan Pendakatan. Published by department of Fiqh and Usul al-Fiqh, Academy of Islamic studies, University of Malaya.

Mukhtār, Aḥmad Wifāq. 2014. Maqāṣid al-SharīÔah Ôinda al-Imām al-ShāfiÔī. Al-Qāhirah: Dārus Salām.

RabīÔah, ÔAbdul ÔAzīz Ibn ÔAbdur Raḥmān Ibn ÔAlī. 2002. ÔIlmu Maqāṣid al-ShāriÔ. Riyād: Fihrasat Maktabat al-Malik Fahad al-Wataniyyah.

Downloads

Published

2023-10-17

How to Cite

শরীয়া মাকাসিদের  তাত্ত্বিক বিকাশ: একটি ঐতিহাসিক বিশ্লেষণ|The Theorization of Maqasid al-Shari’ah : A Historical Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 13(51&52), 51-86. https://doi.org/10.58666/4m3vzk83

Similar Articles

1-10 of 214

You may also start an advanced similarity search for this article.