হিউম্যান মিল্ক ব্যাংক : একটি শারঈ পর্যালোচনা|Human Milk Bank: A Shariah Review
DOI:
https://doi.org/10.58666/hw0w7890Keywords:
breast feeding, fosterage, human milk storage, Islamic shariah, স্তন্যদান, দুধ সম্পর্ক, মাতৃদুগ্ধ-সংরক্ষণাগার, ইসলামী শরী‘আহAbstract
Breast feeding, under Islamic Shariah, establishes the relationship of fosterage between forster mother and foster child. Due to this fosterage, prohibition relating to marriage also comes into existence. Under the canons of Islamic Shariah, a foster child cannot marry his foster mother or grand mother (however high so ever) sister of the foster mother, duaghters of the foster mother and so on. Keeping in view this principle, the author has endeavoured to determine the legality of the establishment of human milk bank with special references to the juristic opinions of Islamic scholars. Several developed states have already established human milk bank and few others have taken this issue into consideration. However, no states belonging to Muslim world adopted any effective measues to establish such bank. The underlying reason is intextricably connected with the juristic opinions regarding the establishment of prohibitory marital relationship due to fosterage. International Fiqh Academy, Islamic Organization for Medical Sciences, Islamic Fiqh Academy and European Council for Fatwa and Research have recently started discussion to decipher the intricacies. This article has critically elucidated the opinions of eminent Islamic jurists to determine the legality of the establishment of human milk bank. The author has demonstrated that jurists, in this regard, are divided in their opinions. One group does not permit it, another group speaks in favour of its permissibility. Moreover, one group allows it in urgent situations however subject to certain conditions. Amidst such divergent juristic views this paper has tried to provide a viable solution.
সারসংক্ষেপ: (মায়ের) বুকের দুধপানের মাধ্যমে দুধমাতা ও দুধপানকারীর মাঝে দুধপান সম্পর্কীয় আত্মীয়তার সম্পর্ক সৃষ্টি হয়, যা ইসলামী শরী‘আতের আলোকে বৈবাহিক সম্পর্ক স্থাপনে নিষেধাজ্ঞা সাব্যস্ত করে। সুনির্দিষ্টভাবে যে শিশু কোন মহিলার দুধপান করেছে, সে ঐ মহিলা বা তাঁর মা, নানী, বোন, কন্যা প্রমুখকে বিয়ে করতে পারবে না। এই নীতির উপর ভিত্তি করে এই প্রবন্ধে হিউম্যান মিল্ক ব্যাংক প্রতিষ্ঠা হালাল হওয়া-না হওয়ার বিষয়ে বিজ্ঞ ফকীহদের দালিলিক ব্যাখ্যাসহ অভিমতসমূহ বিশ্লেষণ করার চেষ্টা করা হয়েছে। উন্নত বিশ্বের কোন কোন দেশ ইতোমধ্যেই এটি প্রতিষ্ঠা করেছে, কোন কোন দেশ প্রতিষ্ঠার বিষয়টি বিবেচনায় এনেছে; কিন্তু মুসলিম বিশ্ব এখনো এ বিষয়ে জোরালো পদক্ষেপ নেয়নি। কেননা, হিউম্যান মিল্ক ব্যাংক থেকে সরবরাহ করা দুধপানের মাধ্যমে বৈবাহিক সম্পর্ক স্থাপনে শার‘ঈ নিষেধাজ্ঞা সাব্যস্ত হয় কি না, এ বিষয়ে সঠিক ফিকহী বিশ্লেষণ সর্বাগ্রে প্রয়োজন। আর এ বিষয়ে ইতোমধ্যে আন্তর্জাতিক ইসলামিক ফিকহ একাডেমি, ইসলামিক অর্গানাইজেশন ফর মেডিকেল সায়েন্সেস, ইসলামিক ফিকহ একাডেমি ও ইউরোপিয়ান কাউন্সিল ফর ফতোয়া এন্ড রিসার্চ আলোচনা শুরু করেছে। বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক গবেষণা পদ্ধতি অবলম্বনে বিজ্ঞ ফকীহদের অভিমতসমূহের আলোকে হিউম্যান মিল্ক ব্যাংক প্রতিষ্ঠা হালাল হওয়া-না হওয়ার বিষয়টি যাচাই করার চেষ্টা করা হয়েছে। গবেষণার ফলাফলে দেখা যায়, এ প্রসঙ্গে বিজ্ঞ ফকীহদের মধ্যে মতপার্থক্য রয়েছে, কারো মতে তা হারাম, কারো মতে জায়িয আর কারো মতে জরুরী অবস্থায় শর্তসাপেক্ষে জায়িয। প্রবন্ধের শেষভাগে অভিমতগুলোর ওপর আলোচনার পাশাপাশি নানা সন্দেহ-সংশয়ের জবাব দান করত একটি সমাধান খোঁজার চেষ্টা করা হয়েছে।
References
Al-Qurān Al-Karim.
Abū Dāwūd, Sulaymān ibn al-Ash'ath al-Azdī al-Sijistānī. 2005. Al-Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Buhūtī, Mansūr ibn Yūnus al-Ḥambalī. 1996. Sharḥ Muntahā al-Irādāt. Beirut: ʻAlam al-Kutub.
—. 2009. Kashf al-Kinā alā Matn al-Iqnā. Beirut: ʻAlam al-kutub, Dār al-Fikr.
Al-Bukhārī, Abū ʻAbdullah Muḥammd ibn Ismāʻīl. 1422H. Al-Jāmiʻ al-Musnad al-Sahīh. Damascus: Dār Ibn Kathīr.
Al-Dibasī, Dr. Amal Bint Ibrāhīm Ibn ʻAbdullah. N.D. Bunūk Al-Ḥalīb wa Mawqifu al-Shariyah al-Islāmiyyah minhā. Majallah Al-Jam’iyah Al-Fiqhiyah Al-Saūdiyah. Volume 26, 2015.
Al-Fairūzābādī. 1987. Al-Qamūs al-Muḥīt. Bairut : Mu'assasat al-Risālah.
Al-Jamrān, Āminah Bint Talāl. N.D. Bunūk al-Ḥalīb. Prospectus of the Faculty of Islamic and Arabic Studies (Female), Alexandria, Egypt. Volume 33, Part 8.
Al-Jawharī, Ismā’īl ibn Hammād. 1956. Al-Siḥāḥ Taj al-Lugah wa Siḥāḥ al-ʻArabiyyah. Qairo: Dār al-Ḥadīth.
Al-Mawsūa’ al-Fiqhiyyah. 1995. Kuwait: Wajārah Al-Awqāf wa Shu’ūn Al-Islāmiyah.
Al-Mutīʻī, Muḥammad al-Najīb. ND. Al-Majmuʻ Sharḥ al-Muhazzab. Beirut: Dār al-Fikr.
Al-Qadāl, Alī Muḥammad. 2011. Bank al-Laban wa Asaruhū fī al-Taḥrīm. Journal of Islamic Research and Sciences. Volume 2.
Al-Qarāfī, Shihāb al-Dīn Abū al-ʿAbbās Aḥmad ibn Abī al-ʿAlāʾ. 1914. Al-Jakhīrah. Ed. by Muḥammad Ḥajji. Beirut: Dār al-Garb Al-Islāmī.
Al-Qardhābī, Yusuf. 2000. Bunūk Al-Ḥalīb in Fatāwā Mu’asirah. Beirut: Al-Maktab Al-Islāmī.
Al-Raṣṣāʻ, Abū ʻAbdullah Muḥammd Al-Ansarī. 1993. Sharḥ Ḥudūd Ibn ʻArfah. Beirut: Dār al-Garb Al-Islāmī.
Al-Rāzī, Muḥammad ibn Abī Bakr. 1981. Mukhtār al-Ṣiḥāḥ. Beirut: Dār al-Kitāb al-ʻArabi.
Al-Samarkandī, Abū Bakr ‘Alāuddīn. 1994. Tuhfat al-Fuqahā. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Al-Sibāyī, Dr. Zuhair Aḥmad & Al-Bār, Dr. Muḥammad Alī. 1993. Al-Ṭabib: Adabuhū Wa Fiqhuhū. Damascus: Dār al-Qalam.
Al-Shīrāzī, Abū Isḥāq Jamāl al-Dīn Ibrāhīm ibn ʿAlī ibn Yūsuf al-Fīrūzābādī. ND. Al-Muhazzab fī Fiqh al-Imām al- Al-Shāfiʿī. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Al-Ṭabarī, Abū Jaʿfar Muḥammad ibn Jarīr.1953 (1374H). Jāmiʿ al-bayān ʿan taʾwīl āy al-Qurʾān. Egypt: Dār al-Ma’arif.
Bharadva, Ketan; Tiwari, Satish; Mishra, Sudhir; Mukhopadhyay, Kanya; Yadav, Balraj; Agarwal, RK and Kumar, Vishesh. 2014. Human Milk Banking Guidelines. Indian Pediatrics, June 2014.
Ghaly, Mohammed. 2012. Milk Banks through the Lens of Muslim Scholars: One Text in Two Contexts. Bioethics. Volume 26 (3), pp 117-127.
—. N.D. Human Milk-Based Industry in the Muslim World: Religioethical Challenges.
http://humanmilkscience.org/Data/Sites/1/media/2017-conference/Proceedings_Ghaly.pdf
Ibn Ḥajar al-Asqalānī, Abū al-Fadl Aḥmad ibn Alī. 1379H. Fatḥ al-Bārī Sharḥ Saḥīḥ al-Bukhārī. Beirut: Dār al-Ma’rifah.
Ibn Ḥazm al-Zāhirī, Abū Muhammad Alī ibn Aḥmad ibn Sa‘īd. N.D. Al-Muhallā bi-al-Athār. Bairut: Dār al-Fikr.
Ibn Manẓūr, Muḥammad ibn Mukarram ibn Alī ibn Aḥmad ibn Manzūr al-Ansārī. 1993. Lisān al-ʿArab. Beirut: Dār Sādir.
Ibn Nujaym, Zayn al-Dīn ibn Ibrāhīm Ibn Nujaym. 1997. Al-Baḥr al-Rāʼiq Sharḥ Kanz al-Daqāʼiq. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ‘Abdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1997. Al-Mughnī. Riyadh: Dār ʻAlam al-Kutub.
Mālik, Imām Mālik ibn Anas ibn Mālik al-Aṣbaḥī.1991. Al-Muwatta (R. Imām Muḥammad). Damascus: Dār al-Qalam.
—. 1994. Al-Mudawwanah. Ed. Zakāria Umairat. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Muslim, Abū al-Ḥusaīn Muslim ibn Ḥajjāj. 2003. Al-Musnad al-Saḥīḥ. Beirut: Dār al-Fikr.
Umar, Aḥmad Mukhtār. 2008. Mu’jam Al-Lugah al-Arabiyah al-Mu’āsirah. Qairo: ʻAlam al-Kutub.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.