ইসলামী বিচারব্যবস্থার প্রাতিষ্ঠানিক কাঠামো: একটি পর্যালোচনা|Institutional Structure of the Islamic Judiciary: An Analysis

Authors

  • Emdadul Haque Ph.D Researcher, Dept. of Al-Quran and Islamic Studies , Islamic University, kushtia.

DOI:

https://doi.org/10.58666/rjsm3941

Keywords:

The Islamic Justice System, Islamic Shariah, Court, Judge, Lawyer, ইসলামী বিচারব্যবস্থা, ইসলামী শারী‘আহ্, আদালত, বিচারক, আইনজীবী

Abstract

Islamic justice system refers to the adjudication system of the Islamic administration which adheres to the legal principles of Islamic Shariah. This justice system stands on the strong foundations of Quran-Sunnah and Ijtihad. After his migration from Makka to Madina in 622 AD, the Prophet Muhammad (peace be upon him) promulgated the historic Madina Charter, and declared Madina as an independent sovereign state. Alongside his establishment of the state infrastructures of the other organs of the newly founded state as the Head of the State, Muhammad also set up its judiciary. This article has attempted to discuss the principles and procedures of the institutional infrastructure of the Islamic judiciary. The article has been prepared in descriptive and analytical approaches. Analyzing the results obtained from the article, it may be concluded that the Islamic judiciary is the oldest, written, authentic, well-organized, humane and realistic justice system of the world. Since the times of the noble Prophet and Khulafa-e-Rashidun era, and later on, the Umayyad and the Abbasid era, all the way to the fall of the Ottoman Sultanate in 1924, Asia and vast portion of Africa and Europe had remained under this rule for about 1300 consecutive years and they benefited from the Islamic Judiciary.

সংক্ষিপ্তসার: ইসলামী বিচারব্যবস্থা দ্বারা ইসলামী রাষ্ট্রে ইসলামী শারী‘আহ্ মুতাবিক পরিচালিত বিচারব্যবস্থাকে বোঝায়। এ বিচারব্যবস্থা আল-কুরআন, আস-সুন্নাহ্ ও ইজতিহাদের সুদৃঢ় ভিত্তির ওপর প্রতিষ্ঠিত। ৬২২ খ্রিস্টাব্দে বিশ্বনবী মুহাম্মাদুর রাসূলুল্লাহ্ সা. মক্কা থেকে মদীনায় হিজরাত করে ঐতিহাসিক ‘মদীনা সনদ’ প্রণয়ন করেন এবং মদীনা মুনাওয়ারাহ্কে একটি স্বাধীন ও সার্বভৌম রাষ্ট্র ঘোষণা করেন। রাষ্ট্রপ্রধান হিসেবে তিনি নবগঠিত এ রাষ্ট্রের রাষ্ট্রীয় কাঠামোর অন্যান্য বিভাগের ন্যায় বিচারবিভাগও প্রতিষ্ঠা করেন। এ প্রবন্ধে ইসলামী বিচারব্যবস্থার প্রাতিষ্ঠানিক কাঠামোর নীতিমালা ও পদ্ধতিসমূহ আলোচনার প্রয়াস নেয়া হয়েছে। প্রবন্ধটি বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতিতে রচিত হয়েছে। প্রবন্ধ থেকে প্রাপ্ত ফলাফল বিশ্লেষণ করলে দেখা যায়, ইসলামী বিচারব্যবস্থা পৃথিবীর প্রাচীন, পূর্ণাঙ্গ, লিখিত, প্রামাণ্য, সুগঠিত, মানবিক ও বাস্তবসম্মত বিচারব্যবস্থা। মহানবী সা. ও পরবর্তীতে খিলাফাতে রাশিদার যুগ, উমাইয়া যুগ, আব্বাসীয় যুগ থেকে ১৯২৪ খ্রিস্টাব্দে উসমানী সালতানাতের পতনের সন্ধিক্ষণ পর্যন্ত একটানা সুদীর্ঘ প্রায় ১৩০০ বছরে এশিয়া, ইউরোপ ও আফ্রিকার সুবিশাল এলাকা এ শাসনের অধীনে চলে আসে এবং তারা ইসলামী বিচারব্যবস্থার সুফল লাভ করে।

References

Al-Qurān al-Karīm

Aḥmad Ibn Muḥammad Ibn Ḥanbal Abū ʿAbdullāh Ash-Shaybānī, Musnad. 1999. Musnad. Bairut: Muassasah al-Risalah.

Al-Alūsī, Shihāb al-Dīn Mahmūd ibn ʿ Abdullah al-Husainī al-Baghdādī. 1997. Rūh al-Maʿ ānī fī Tafsīr al-Qurān al-ʿ Adhīm wa al-Sabʿ a al-Mathānī. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Bābartī, Akmal al-Dīn Muḥammad ibn Maḥmūd. ND. Al-ʻInāyah Sharḥ al-Hidāyah. Bairut: Dār al-Fikr.

Al-Baghawī, Abū Muḥammad al-Ḥusayn ibn Masʿūd ibn Muḥammad al-Farrāʿ. 1997. Maʿālim al-Tanzīl. Makka: Dār Taibah.

Al-Bayḍāwī, Nasīr al-Dīn Abū al-Khayr ʿAbd Allāh ibn ʿUmar. ND. Tafsīr al-Bayḍāwī. Al-Maktaba al-Shamila.

Al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad ibn Ḥusayn Ibn 'Alī ibn Mūsā al-Khosrojerdī. 1994. Al-Sunan al-Kubrā. Makka: Maktaba Dār al-Bāj.

Al-Bukhārī, Abū ‘Abdullah Muhammd ibn Ismā’īl. 1987. Al-Jāmi’ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn Kathīr.

Al-Fatāwā Al-Hindyia, Allama al-Humam Shaykh Nizam & group of Indian Hanafi scholars. 1991. Bairut: Dār al-Fikr.

Al-Iṣfahānī, Abū al-Ḳāsim al-Ḥusayn ibn Muḥammad ibn al-Mufaḍḍal al-Rāgib al-Iṣfahānī. 2005. Mufradāt al-Qurān. Beirut: Beirut: Dār al-M‘arifah.

Al-Kāsānī Al-Ḥanafī, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn Masʿūd ibn Aḥmad. 1986. Badāiʿ al-Ṣanāiʿ fī Tartīb al-Sharāiʿ. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Maḥallī, Jalāl al-Dīn Abū ‘Abd Allāh Muḥammad ibn Shihāb & Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn ʿAbd al-Rahmān ibn Abū Bakr. ND. Tafsīr al-Jalālayn. Cairo: Dār al-Hadīth.

Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf. 1392H. Al-Minhāj Sharh Sahīh Muslim ibn Hajjāj. Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al-‘Arabī.

Al-Qurṭubī, Abū ‘Abdullah Muhammad ibn Ahmad ibn Abu Bakr al-Ansārī. 2006. Al-Jāmi’ li-Ahkām al-Qurān. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn ʿAbd al-Rahmān ibn Abū Bakr. 1993. Al-Durr Al-Manthūr Fī Tafsīr Bil-Maʿthūr. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Tirmīdhī, Abū ‘Isa Muhammad ibn ‘Isa. ND. al-Sunan. Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al- ‘Arabī.

Al-Zuhaylī, Wahbah Mustafā. 1989. Al-Fiqh al-Islāmī wa Adillatuhū. Beirut: Dār al-Fikr.

Haque, Emdadul. 2012. Al-Qur`aner Bicharbyabasthya O Bichar Bivager Sadhinata: Ekti Parjalochona(Judicial System and Independence Of Judiciary in the light of Al-Quran: A Study), 2012 A.D., M.phil Thesis. Islamic University Kushtia.

Hossain, Principal Dr. Md. Anwar, The Constitution of Bangladesh(Up to latest Amendment) (Dhaka: Hira Publications,2007 A.D.)

Ibn ʿĀbidīn, Muḥammad Amin Ibn ʿUmar Ibn ʿAbd al-ʿAzīz al-Ḥanafī. 1386H. Radd al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn al-Tullā’, Muhammad ibn Faraz al-Qurtubī. 1987. Aqdia al-Rasūl. Lahor: Idārat al-Ma’ārif al-Islāmiya.

Ibn Ḥibbān¸ Muḥammad ibn Hibban ibn Aḥmad. 1993. Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Ibn Jarīr al-Ṭabarī, Abū Jaʿfar Muḥammad. 2000. Jāmiʿ al-Bayān ʿan Taʿwil āy al-Qurān. Saudi Arabia: Al-Maktab al-Taʿāunī li al-Dawatī wa Tawiʿyah al-Jāliāt.

Ibn Mājah, Muhammad ibn Yajīd. ND. Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.

Ihsān, Syeed Muftī Amīmul. 1991. Qawāid Al-Fiqh. India, Deuband: Ashrafi Book Depo.

Muslim, Abū al-Ḥusaīn Muslim ibn Ḥajjāj. ND. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʿArabī

Rahman, Gazi Shamsur. 1986. Dewani Aiyner Vashya, Dhaka : Khoshroz Kitab Mahal.

Rahman, Muhammad Fazlur, Dr., 2010 A.D., Al-Mu’jam Al-Wafi, Dhaka: Riad prokashoni.

Ṣāliḥī, Muḥammad ibn Yūsuf. 1993. Subul al-hudá wa-al-rashād fī sīrat Khayr al-'ibād. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.

Siddiquee, Muhammad Easin Majhar, Dr., Rasul Muhammad (S.)-Er Sarkar Kathamo, Dhaka: Islamic Foundation of Bangladesh,

Ṭabbārah, ʻAfīf ʻAbd al-Fattāḥ. 1995 A.D., Rūḥ al-Dīn al-Islāmī. Egypt: Dār al-‘Ilm al-Malayīn..

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

ইসলামী বিচারব্যবস্থার প্রাতিষ্ঠানিক কাঠামো: একটি পর্যালোচনা|Institutional Structure of the Islamic Judiciary: An Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 17(65), 9-36. https://doi.org/10.58666/rjsm3941

Similar Articles

1-10 of 212

You may also start an advanced similarity search for this article.