নীতিবিজ্ঞান ও আইনের সম্পর্ক: ইসলামের আলোকে একটি পর্যালোচনা|Relation between Ethics and Law: An Analysis in the Light of Islam

Authors

  • Md. Mohsin Uddin Chairman, Department of Islamic Studies, Dean, Arts and Humanities, Asian University of Bangladesh

DOI:

https://doi.org/10.58666/3afj0r86

Keywords:

ethics, law, morality, justice, নীতিবিজ্ঞান, আইন, নৈতিকতা, ন্যায়বিচার

Abstract

The function of ethics, as a subject, is to assess the positive and negative behavior of an individual and judge the ‘dos’ and ‘don’ts’ based on morality. From the conventional viewpoint, only the voluntary actions of an individual are subjected to ethics. No forced action shall fall under it. It is verily conceivable that an individual shall be responsible for the action s/he has done at his own volition and he shall never be liable for the action he has been forced to do. Eventually there exists a clear distinction between ethics and law. In contrast, Islam teaches the morality which is integrated. In fact, the purport of Islam has been deeply rooted into the premise of moral teachings. The three apparatuses-adab (the principles of thought and behaviour), iÍsān (spiritual development) and akhlÉq (moral purification), play crucial role to determine the scope of ethics in Islam. Here law and ethics have been scientifically diluted. This article in adopting analytical and descriptive method provides the definition of ethics as found both in conventional and Islamic understandings and offers the mechanism of how this science has shaped the socio legal framework of Islamic legislation.

সারসংক্ষেপ: শাস্ত্র হিসেবে নীতিবিজ্ঞানের কাজ হলো, একটি নৈতিক আদর্শ বা মানদণ্ডের আলোকে মানুষের আচরণের ভালো-মন্দ, উচিত-অনুচিতের বিচার করা। প্রচলিত ধারণায় মানুষের ঐচ্ছিক আচরণের ক্ষেত্রেই কেবলমাত্র নৈতিকতা বিচার্য, কোন বাধ্যতামূলক আচরণের ক্ষেত্রে নয়। কেননা, যে কাজ মানুষ তার নিজ ইচ্ছা বা মর্জিতে করে তার জন্য সে অবশ্যই দায়ী থাকে। কিন্তু যে কাজ তার নিজ ইচ্ছার বিরুদ্ধে করে বা করতে বাধ্য হয়, তার জন্য তাকে দায়ী করা যায় না। এ কারণে নৈতিকতা ও আইনের মধ্যে বিস্তর পার্থক্য তৈরি হয়। ইসলাম যে নৈতিকতা শিক্ষা দেয়, তা সমন্বিত। মূলত নৈতিক প্রস্তাবনার মধ্যেই ইসলামের মর্মবাণী নিহিত। ইসলামের আদব (চিন্তা ও আচরণের নীতিমালা), ইহসান (আধ্যাত্মিক উৎকর্ষ) এবং আখলাক (নৈতিক শুদ্ধতা) এ তিনটা গুরুত্বপূর্ণ পরিভাষা ইসলামী নীতিবিজ্ঞানের পরিধি নির্ধারণ করে। এ ব্যবস্থায় নৈতিকতা ও আইনের মধ্যে সমন্বয় করা হয়েছে অত্যন্ত বিজ্ঞানসম্মত পন্থায়। অত্র প্রবন্ধে বিশ্লেষণ ও পর্যালোচনা শৈলিতে প্রচলিত ও ইসলামী নীতিবিজ্ঞানের পরিচিতি, এ বিজ্ঞানে মুসলিম অন্বেষা এবং আইন ও নৈতিকতার সম্পর্ক বর্ণনা করা হয়েছে।

References

Al-Qurān

Abdullāhi Hassan Zaroug. 1999. “Ethics from an Islamic perspective: Basic Issue”. The American Journal of Islamic Social Science. Vol. 16. Fall 1999 No. 3.

Al-Anṣāri, Abd al-Haq. 1989. “Islamic Ethics: Concepts and prospects”. The American Journal of Islamic Social Science. Vol. 6. No. 1.

Al-Bukhārī Abū ÔAbdullah Muhammad Ibn IsmāÔīl. 1989. Al-Adab Al-Mufrad. Beirut: Dār al-Bashāyer al-Islāmiyyah.

Al-Bukhārī Abū ÔAbdullah Muhammad Ibn IsmāÔīl. 2002. Al-Jamī ÔAl-Sahīh. Beirut: Dār Ibn Kathīr.

Al-Gazālī. Abū Hāmed. 1981. Al-Munkit min al-Dalah. Beirut: Dār al-Andalus.

Al-Kindi, 1938. al-Hila Fi daf al al-ahzan (on the Art of Dispelling Sorrows), ed. H. Ritter and R. Walzwr, Rome:

Al-Qurtubi, Abū ÔAbdillah Muhammad ibn Ahmad ibn Abū Bakr al-Anṣāri. 2003. Al-Jami' li Aḥkam al-Qur'an. Riyadh: Dār ÔĀlim al-Kutub.

Al-Razi. 1939. Rasa’il al-razi al -falsafiyah (Al-Razi’s Philosophical Writings), ed. P. Kraus, Cairo: Collected philosophical writings of Abu Bakr al- Razi). P.93

Al-Tirmidī, Abū ÔIsa Muhammad Ibn ÔIsa. 1417H. Al-Sunan. Riyadh: Maktabat al-MaÔārif.

Amartya Sen. 1990. On Ethics and Economics. Oxford: Basil Blackwell.

Beekun, Rafiq Issa. 1997. Islamic Business Ethics. Herndon: International Institute of Islamic Thought.

Frank. Daniel, H. 1996. History of Islamic Ethics. Edited by Seyyed Hossein Nasr and Oliver leaman. London and New York: Routledge.

Darrāj, Abdullah. 1982, Dastūr al-Akhlāq Fī al-Qurān. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Devlin, Patrick. 1970. The Enforcement of Morals. Oxford: Oxford University Press.

Donaldson, 1953. Studies in Muslim Ethics. London:

Fakhrī, Majīd. 1991. Ethical Theories in Islam. Leiden: Brill.

Fazlur Rahman, 1985. “Law and Ethics in Islam” In Ethics in islam ditel by Richard G. Hovannisian, Malibu, Calif: Undena Publications.

Goldziher. 1967. Muslim Studies. Vol. 1. London.

H. Kilpatick. 1989. Encyclopedia of Arabic literature. London.

Herbert Hart. 1963. Law, Liberty and Morality. Stanford University Press

Hourani, George F. 1985. Reason and Tradition in Islamic Ethics. Cambridge: Cambridge University Press.

Ibn Miskawayhi. ND. Tahthib al-akhlaq. edited by Ibn al-Khatib. Makkah: al-matbaÔah al-Makkiyyah wa Maktabah.

Ibn Qutaybah. ND. Uyūn al-akhbar. London & New York.

Izutsu, Toshihiko. 1959. God and Man in the Koran. Tokyo:

Izutsu, Toshihiko. 1966. Ethics Religious concepts in the Quran. Montreal: McGill University Press.

Mill. J.S. 1859. On Liberty. London: Wadsworth.

Kamālī, Mohammad Hāshim. 1999. Freedom, Equality and justice in Islam. Petaling Jaya: .

Laudon, et al, 1996. Inforamtion Technology and Society.

Mahner, Martin & Bunge, Mario. 1997. Foundations of Biophilosophy. Heidelbarge: Springer.

Mautner, Thomas (ed). 1996. The penguin Dictionary of philosophy. Landan: Penguin Books

Mohamed, Yasien. 2001. “The Evolution of Early Islamic Ethics”, Americal Journal of Islamic Social Sciences. Vol. 18, No. 4.

Muslim, Abū al-Husain Muslim Ibn Hajjāj Al-Qushairī Al-Nishapūrī. 2006. Al-Musnad al-Sahīh. Riyadh: Dār Tayyiba.

Olson, Robert G. 1967. “Deontological Ethics” In Paul Edwards (ed.) The Encyclopedia of Philosophy. London: Collier Macmillan.

Pojaman, Louis. 1995. Ethical Theories. London: Wadsworth.

Reinhart, A. Kevin, “Ethics and the QurÔān”, in Encyclopaedia of the QurÔān, General Editor: Jane Dammen McAuliffe, Georgetown University, Washington DC. Consulted online on 29 October 2017 http://dx.doi.org/10.1163/1875-3922_q3_EQCOM_00056

Roger Triqq. 1993. Understanding Social Science. Oxford: Blackwell.

Zaroug, Abdullah Hassan. 1993. Al-īslām wa al-īlm al-Tajrībīī. Khartoum: Khartoum University Press.

Downloads

Published

2023-10-16

How to Cite

নীতিবিজ্ঞান ও আইনের সম্পর্ক: ইসলামের আলোকে একটি পর্যালোচনা|Relation between Ethics and Law: An Analysis in the Light of Islam. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 14(53), 95-122. https://doi.org/10.58666/3afj0r86