ইসলামে বিবাহের বিধান এবং বাংলাদেশের সামাজিক প্রেক্ষাপট: একটি পর্যালোচনা । Marriage Law in Islam and Social Perspective of Bangladesh: An Analysis

Authors

  • Dr. Mostofa Kamal Asssociate Professor, Department of Islamic Studies University of Jagannath
  • Mohammad Abul Kalam Azad Assistant Professor and Coordinator, Center of General Education, Manarat International University

DOI:

https://doi.org/10.58666/91k2s473

Keywords:

Family,, Marriage,, Islamic Law,, Bangladesh., পরিবার, বিবাহ, ইসলামী আইন, বাংলাদেশ

Abstract

Family is regarded as the most ancient institution in the world. Usually marriage heralds the journey of founding a family. Despite the practice of establishing family relationship without marriage in several parts of the world Islam in no way permits this. Being conscious of the utmost significance of marriage in setting up of a family Islam as a complete code of life has explicated comprehensive injunctions and directives regarding this.Non-compliance of these injunctions are liable to breed marital discord. Though Bangladesh is a Muslim majority state principles of Islamic Shariah regarding marriage are often flouted and the awful ramification of this violation is quite evident in different strata of the family, society and state. Given this context the authors have painstakingly elucidated the relevant canons of Islamic Shariah regarding marriage and the dreadful consequences of the breach of these injunctions in familial, societal and state level with special references to the contemporary topography of Bangladesh. This research has followed analytical and descriptive methods. Moreover, the authors have conducted an empirical study to collect essential data over the matter. The research has amply demonstrated that in the contemporary scenario of Bangladesh principles of Islamic Shariah regarding marriage are not appositely complied with and therefore incidents of marital discord are quite rampant. The authors confidently submits that if the canons of Islamic Shariah relating to marriage are followed appropriately tranquility and repose will be restored to the families of the inmates of Bangladesh.

সারসংক্ষেপ : পরিবার হলো পৃথিবীর প্রাচীনতম প্রতিষ্ঠান। পারিবারিক ব্যবস্থার সূত্রপাত হয় বিবাহের মাধ্যমে। বিয়ে ছাড়া কোনো কোনো সমাজ পরিবার গঠন করার অনুমতি দিলেও ইসলাম এ ব্যবস্থাকে সমর্থন করে না। ইসলাম বিয়ে করার পরিপূর্ণ দিকনির্দেশনা বা নীতিমালা প্রদান করেছে। এই নীতিমালা না মানার কারণে পারিবারিক জীবনে অনেক সমস্যার সম্মুখীন হতে হয়। বাংলাদেশ একটি মুসলিম প্রধান রাষ্ট্র হওয়া সত্তে¡ও পরিবার গঠনের প্রথম পদক্ষেপ, বিয়ে-শাদীর ক্ষেত্রে ইসলামের নীতিমালা আজকাল অনেক ক্ষেত্রে উপেক্ষা করা হচ্ছে। যার বিরূপ প্রভাবে ক্ষতিগ্রস্ত হচ্ছে পরিবার, সমাজ ও রাষ্ট্র। এই প্রবন্ধে পারিবারিক ব্যবস্থার প্রথম ধাপ বিবাহের ইসলামী নীতিমালা আলোচনা করার চেষ্টা করা হয়েছে এবং বিয়ের ক্ষেত্রে বাংলাদেশের সামাজিক অবস্থা আলোচনা করা হয়েছে। সাথে সাথে বিবাহের ইসলামী নীতিমালা যথাযথভাবে পালন না করার ফলে পারিবারিক ও সামাজিক জীবনে কী ধরনের সমস্যার সম্মুখীন হতে হয় সে ব্যাপারে আলোকপাত করার চেষ্টা করা হয়েছে। প্রবন্ধটি মূলত বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতিতে রচিত হয়েছে। তবে বিভিন্ন ক্ষেত্রে তথ্য-উপাত্ত সংগ্রহের জন্য একটি সমীক্ষা পদ্ধতির আশ্রয় নেয়া হয়েছে।  প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে যে, বাংলাদেশে বিবাহের ক্ষেত্রে অধিকাংশ ক্ষেত্রে ইসলামের নীতিমালা যথাযথভাবে পরিপালিত হচ্ছে না, যার ফলে বিভিন্ন ধরনের অশান্তি সৃষ্টি হচ্ছে। বিবাহের ক্ষেত্রে যদি ইসলামের নীতিমালা যথাযথভাবে পরিপালন করা হয়, তবে পারিবারিক ব্যবস্থায় শান্তি ও শৃঙ্খলা ফিরে আসা সম্ভব।  

References

Al-Qurān al-Karīm

Al-Qurān al-karīm

Abdur Rahim, Moulana Muhammad, August 2010, Paribar O Paribaribarik Jibon (Family and Famillier Life), Published by Mustata Aminl Hussen of Khairun Prakashani

Abū Dāwūd, Sulaymān ibn al-Ash'ath al-Azdī al-Sijistānī, 2005. Al-Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.

Aḥmad Ibn Muḥammad Ibn Ḥanbal Abū ʿAbdullāh Ash-Shaybānī, Musnad. 2001. Musnad. Bairut: Muassasah al-Risalah.

Al- Badawi, Dr. Jamal, Transalated by Dr. Abu Khaldun Al-Mahmood and Sharmin Islam, 2009, Islami Shikkha Series (Islamic Teachings Course), Bangladesh Institute of Islamic Thought, Uttara, Dhaka, Bangladesh

Alamgeer (Rh.), Badshah Abul Muzzaffar Muhammad Maheeuddin Awrongzeb, June 2001, Fatwa-E-Alamgiree (A Commentary on the Islamic Laws) Islamic Foundation Bangladesh, 2nd Vol. Page-19

Al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad ibn Ḥusayn Ibn 'Alī ibn Mūsā al-Khosrojerdī. 2003. Al-Sunan al-Kubrā. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah.

Al-Bukhārī, Abū ‘Abdullah Muhammad Ibn Ismā‘īl. 2003. Al-Jami‘ As-Sahīh.Translated by: Translation Board. Dhaka: Islamic Foundation Bangladesh.

Al-Dardīr, Abū al-Barakāt Aḥmad ibn Muḥammad ibn Aḥmad. ND. Al-Sharh al-Sagīr. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Haythamī, Abū al-Hasan Nūr al-Dīn 'Alī ibn Abū Bakr ibn Sulaymān. 1994. Cairo: Maktaba al-Qudsī.

Ali, Burhan Uddin Ali Ibn Abu Bakar (R.), 2000, Dare Kutni, Hidaya, Vol.2, Page 304

Al-Jaziri, ʻAbd al-Rahmān. 2003. Al-Fiqh 'alā al-Mazāhib al-Arba'ah. Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah.

Al-Kāsānī Al-Hanafi, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn Mas'ūd ibn Ahmad. 1986. Badāi' al-Sanāi' fī Tartīb al-Sharāi'. Beirut: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah.

Al-Laknawī, Imām Abdul Hai Ibn Abdul Halīm. ND. Umdat al-Riwāya ala Shar al-Wiqāya. Beirut: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah.

Al-Marghīnānī, Abū al-Hasan Burhān al-Dīn ʻAli ibn Abu Bakr ibn ʻAbd al-Jalīl al-Farghānī. ND. Al-Hidāyah Sharh Bidāyat al-Mubtadī. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʻArabī.

Al-Munajjid, Muhammad Sālih. 2020. في بلاده يعقد النكاح بلا ولي فهل يلزمه تجديد العقد. Accessed June 26, 2020. https://islamqa.info/ar/answers/132787

Al-Nasayī, Abū ʻAbd al-Raḥmān Aḥmad Inb Shuʻaib Ibn ʻAlī. 1420H. Al-Sunan al-Kubrā. Amman: Bait al-Afkār al-Dawliyah.

Al-San'anī, Abd al-Razzāq ibn Hammām ibn Nāfi'. 1403H. Musannaf. Bairut: Al-Maktab al-Islāmi.

Al-San'anī, Muhammad ibn Ismā'il al-Amīr. ND. Subul al-Salām Sharh Bulūgh al-Marām. Cairo: Dār al-Hadīth

Al-Shawkānī, Muhammad ibn 'Ali ibn Muhammad. 1414H. Fath al-Qadīr. Beirut: Dār Ibn Kathīr.

Al-Shirbīnī, Muḥammad ibn Aḥmad al-Khaṭīb. 1994. Mughnī al-muḥtāj ilā Ma'rifat al-Ma'ānī Alfāz al-Minhāj. Beirut: Dār al-Kutub al-'Ilmiyyah.

Al-Tirmizī, Abū ʿĪsā Muḥammad ibn ʿĪsā as-Sulamī aḍ-Ḍarīr al-Būghī. 2010. Sunan. Bairut: Dar al-Garb al-Islamiyyah

Bondopaddai, Shoummo, Bharote Shomokamita Ar Oporad Nai (Homosexuality is not anymore crime in India), Daily Prothom Alo, September 06, 2018

Dainandin Zibane Islam (Islam in Daily Life), 2009, , Witten by some research scholars and Edited by Board of Editors, Islamic Foundation Bangladesh, Page-, 386, 396

Dash, Kirshnokumar, Bharote Porokia Oporad Noi (Extra Marrital Relationship is not crime in India), The Daily Jugantor, 28 September 2018

Ibn Abī Shaybah, Abū Bakr 'Abdullaah ibn Muhammad. 1409H. Musannaf. Riyadh: Maktaba al-Rushd.

Ibn ʿĀbidīn, Muḥammad Amin Ibn ʿUmar Ibn ʿAbd al-ʿAzīz al-Ḥanafī. 2003. Radd al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār. Riyadh: Dār al-ʿĀlam Al-Kutub.

Ibn Mājah, Abū ʻAbdillāh Muḥammad ibn Yazīd Ibn Mājah al-Rabʻī al-Qazwīnī Ibn Mājah. ND. Sunan. Cairo: Dār Iḥyā al-Kutub al-ʻArabiyyah.

Islami Bishwakosh (The Encyclopaedia of Islam in Banglali), 14th Vol. Complied and Edited by the Board of Editors, Islamic Foundation Bangladesh, September, 1993, Page-102

Kamal, Abu Hena Mustofa. 2009. Dainandin Zibane Islam (Islam in Daily Life), Written by some research scholars and edited by Board of Editors, Islamic Foundation, Dhaka, Bangladesh.

Mahapatra, Dr. Anadi Kumar. 1998. Bisoy Samajtatwa, Indian Book Corners, Kolkata, Page 317

Majmau Zawaaid, Maktabah Alkudsi, Cairo, Ezypt, Vol 4, P. 237

Mālik, Ibn Anas. 1985. Al-Muwatta. Eghypt: Dār Ihyā’ al-Turāth al-ʻArabī.

Mohammad Moin Uddin. 2008. Inter-religious Marriage in Bangladesh: An Analysis ofthe Existing Legal Framework, The Chittagong University Journal of Law, Vol. XIII, (p.117- 139), “Moreover, this law is unclear, inadequate and fullof ambiguity, leaving many of the important legal questions relating to IRM unanswered.”

Muslim, Abū al-Ḥusaīn Muslim ibn Ḥajjāj. ND. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʻArabī.

Muslim, Abū al-Hussain Muslim Ibn Hazzaz. 2003. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār al-Fikr

Rab, M Abdur. 2009. Dampatya Jiban O Er Chistachar (Consugal Life and its Etiquette): Pubslished by Raqeebir Rab, Maghbazar, Dhaka, Bangladesh P-126-127

Sunan Al-Daraqutni, Imam Al-Daraqutni, Editor (Muhaqqiq) : Majdi bin Mansur bin Sayyid Al-Shura, Publisher : Dar Al-Kotob Al-Ilmiyyah, Beirut, Lebanon

The Speial Marraiag Act. 1872. ( 18th July, 1872) Ministry of Law, Justice and Parliamentary Affairs, http://bdlaws.minlaw.gov.bd/print_sections_all.php?id=25, Retrieved on January 26, 2020

Ullah, Maolana Shakhawat, 2019, Ekadhik Bie O Islamer Bidhan (Law of Poligamy in Islam), Kaler Kantho, September 2019, Retrived on February 09, 2020, https://www.kalerkantho.com/print-edition/islamic-life/2019/09/22/817222

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

ইসলামে বিবাহের বিধান এবং বাংলাদেশের সামাজিক প্রেক্ষাপট: একটি পর্যালোচনা । Marriage Law in Islam and Social Perspective of Bangladesh: An Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 16(61), 103-130. https://doi.org/10.58666/91k2s473

Similar Articles

1-10 of 212

You may also start an advanced similarity search for this article.