ফিক্হী ইখতিলাফ (মতপার্থক্য) : স্বরূপ ও শিষ্টাচার | Juristic Disagreement : Nature & Manners
DOI:
https://doi.org/10.58666/ysh2fq77Keywords:
ইখতিলাফ, ইজতিহাদ, আদাব, রাহমাতAbstract
Mujtahid Imāms of different juristic schools of thought differ in many practical affairs of Islam based on evidences from Sharī،ah It’s caused by the differences in viewpoints of Imāms, inexplicitness of evidences from Sharī،ah and sometimes limitation in their knowledge on evidences. This difference in views is sometimes simply external and of linguistic nature, and often related to the determination of nature of ‘amal (action/work); though sometimes this may be contradictory in nature. Sometimes this difference remains confined within the ‘amal (action) only and doesn’t affect rules of Sharia itself. Such disagreement on many affairs due to the difference in viewpoints, understanding as well as knowledge is one of the instances of Allah’s skillful creations and it is spontaneous and natural. This type of disagreements is not objectionable if these happen based on authentic evidences of Sharī،ah and proper reasoning and aren’t devoid of etiquette & morality. Sometimes it’s beneficial too. The definition of Ikhtilāf (juristic disagreement), rules and classification of juristic disagreement, its nature and manners, its mode in various era and benefits of liberal disagreements of Imāms etc. are gathered in a descriptive and deductive methods in this article.
সারসংক্ষেপ: দীনের ব্যবহারিক অনেক বিষয়ে শরয়ী দলীলের ভিত্তিতে মুজতাহিদ ইমামগণ পরস্পর ভিন্ন ভিন্ন মত পোষণ করে থাকেন। এর কারণ, কখনো তাঁদের দৃষ্টিভঙ্গিগত পার্থক্য, কখনো দলীলের দ্ব্যর্থকতা বা প্রচ্ছন্নতা, কখনো তাঁদের দলীল সংক্রান্ত জ্ঞানের সীমাবদ্ধতা। উপরন্তু, তাঁদের এ মতভিন্নতা কখনো বাহ্যিক ও শাব্দিক হয়ে থাকে; কখনো তা ‘আমালের স্বরূপ নির্ণয় কেন্দ্রিক হয়ে থাকে, কখনো তা পরস্পর বিরোধীও হয়ে যায়। আবার কখনো এ ভিন্নতা কেবল ‘আমলের মধ্যেই সীমাবদ্ধ থাকে; বিধান পর্যন্ত গড়ায় না। দৃষ্টিভঙ্গিগত পার্থক্য ও বুদ্ধি-বিবেকগত তারতম্যের কারণে বিভিন্ন বিষয়ে তাঁদের পরস্পরের মধ্যে যে মতভিন্নতা দেখা দেয়, তা আল্লাহ তা‘আলার সৃষ্টি নৈপুণ্যের একটি নিদর্শন এবং স্বাভাবিক নিয়মেই তা তৈরি হয়। এরূপ মতভিন্নতা দূষণীয় নয়, যদি তা বিশুদ্ধ দলীল ও যুক্তিনির্ভর হয় এবং শিষ্টাচার ও নীতিবিবর্জিত না হয়। তদুপরি ক্ষেত্রেবিশেষে তা উপকারীও। বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে ইখতিলাফের পরিচয়, ফিক্হী ইখতিলাফের বিধান ও বিভিন্ন প্রকরণ, বিভিন্ন যুগে ফিক্হী ইখতিলাফের ধরন, প্রকৃতি ও আদাব এবং ইমামগণের উদারনৈতিক ইখতিলাফের (মতপার্থক্যের) সুফল প্রভৃতি বিষয় বর্ণনামূলক ও অবরোহ পদ্ধতিতে বিশদভাবে তুলে ধরা হয়েছে।
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ইসলামী আইন ও বিচার (Islami Ain O Bichar) Online ISSN 2518-9530
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.