ক্যাশ ওয়াক্ফকারীর লভ্যাংশ ভোগ ও মূল টাকা উত্তোলন : একটি ফিকহী বিশ্লেষণ | Enjoyment of Cash-Waqif the Profit and Encashment of Principal Amount : A Comparative Fiqh Analysis
DOI:
https://doi.org/10.58666/iab.v19i74-75.255Keywords:
Waqf, Cash Waqf, Bequest of Waqf, Waqf connected with death, Revocation of Waqf, ওয়াক্ফ, ক্যাশ ওয়াকফ, ওয়াক্ফের অসিয়্যাত, মৃত্যুর সাথে সংযুক্ত ওয়াক্ফ, ওয়াক্ফ প্রত্যাহারAbstract
‘Cash waqf’ is a popular variant of waqf that is growing in recent times. Although there exists differences of opinion among the ancient Islamic jurists in this context, modern Shari'ah experts approve it as one of the most effective and comprehensive measures to secure public welfare. It is a new addition to the banking sector. Social Islami Bank Ltd., in the Islamic banking system of Bangladesh, had introduced 'Cash Waqf Account'. Later, other Islamic banks also launched this product. Currently, new ideas are being developed to further develop this product. For example, would it be Shari’ah-compliant to enjoy the whole/part of the profit of the cash waqf for the maintenance of the waqif during his lifetime under the condition that the waqf will be effective after the waqf's death? If the waqf itself suffers from unforeseen circumstances after making the waqf, will it be Shari’ah-compliant to provide cash waqf principal amount in whole or in part to meet the need? In this article an attempt has been made to find answers to these questions. Analytical and comparative method has been applied in writing the essay. After going through this article it will become evident that waqf will be effective after death - waqf can be made under this condition. In such a case the waqif can enjoy the whole/part of the profit of the cash waqf for his livelihood during his lifetime. And if the waqif himself suffers from any unforeseen circumstances after making the waqf, then he can encash the whole or part of the principal amount of the waqf to meet the needs.
সারসংক্ষেপ : ‘ক্যাশ (নগদ) ওয়াক্ফ’ সাম্প্রতিক কালে ক্রমবর্ধমান ওয়াকফের একটি জনপ্রিয় প্রকরণ। এ প্রসঙ্গে প্রাচীন ইসলামী আইনতত্ত্ববিদগণের মধ্যে মতপার্থক্য থাকলেও আধুনিককালে শরীয়াহ বিশেষজ্ঞগণ জনকল্যাণ সাধনের অন্যতম কার্যকর ও বিস্তৃত ব্যবস্থা হিসেবে এর অনুমোদন দেন। এটি ব্যাংকিং সেক্টরে একটি নতুন সংযোজন। বাংলাদেশে ইসলামী ব্যাংক ব্যবস্থায় সোস্যাল ইসলামী ব্যাংক লি. সর্বপ্রথম ‘ক্যাশ ওয়াকফ হিসাব’ চালু করে। পরবর্তীতে অন্যান্য ইসলামী ব্যাংকও এ প্রোডাক্ট চালু করেছে। বর্তমানে এ প্রোডাক্টকে আরো বিকশিত করার উদ্দেশ্যে নিত্য-নতুন চিন্তা-ভাবনা চলছে। যেমনÑ ওয়াকিফের মৃত্যুর পর ওয়াকফ কার্যকর হবেÑ এ শর্তে জীবিত থাকাকালীন ওয়াকিফের জীবিকা নির্বাহের জন্য ক্যাশ ওয়াক্ফকৃত টাকার লভ্যাংশ সম্পূর্ণ কিংবা একটি অংশ ভোগ করা শরীয়াহসম্মত হবে কি না? ওয়াক্ফ করার পর ওয়াকিফ নিজেই যদি অপ্রত্যাশিত দুরবস্থার শিকার হন, তখন প্রয়োজন পূরণের জন্য ক্যাশ ওয়াকফের মূল টাকা (principal amount)-এর সম্পূর্ণ বা অংশবিশেষ নগদায়নের সুযোগ প্রদান করা শরীয়াহসম্মত হবে কি না? অত্র প্রবন্ধে এ প্রশ্নগুলোর উত্তর খোঁজার চেষ্টা করা হয়েছে। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে বিশ্লেষণমূলক ও তুলনামূলক পদ্ধতি অনুসৃত হয়েছে। এ প্রবন্ধটি পাঠান্তে জানা যাবে, মৃত্যুর পর ওয়াকফ কার্যকর হবে- এ শর্তে ওয়াক্ফ করা যাবে। এরূপ অবস্থায় ওয়াকিফ তার জীবদ্দশায় জীবিকা নির্বাহের জন্য ক্যাশ ওয়াক্ফকৃত টাকার লভ্যাংশ সম্পূর্ণ অথবা একটি অংশ ভোগ করতে পারবে। আর ওয়াক্ফ করার পর ওয়াকিফ নিজেই যদি কোনো অপ্রত্যাশিত দুরবস্থার শিকার হন, তখন প্রয়োজন পূরণের জন্য ক্যাশ ওয়াকফের মূল টাকার সম্পূর্ণ বা অংশবিশেষ নগদায়ন করতে পারবে।
References
Abū Dāwūd, Sulaimān Ibn Ashʻath Al Sijistānī. 1999. Sunan Abī Dāwūd. Al Riyāḍ: Dār Al Salām
Al Anṣārī, Zakariyyā b. Muḥammad. 1422H. Asnā Al Maṭālib Fi Sharḥ Rawḍ Al Ṭālib. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah
Al Baihāqī, Abū Bakr Aḥmad Ibn Ḥasain Ibn ʻAlī. 1407H. Al Sunan Al Kubrā. Hyderabad: Majlis Dāirah Al Maʻārif Al Islāmiyyah
Al Buhūtī, Mansūr Ibn Yūnus Ibn Idrīs. 1996. Sharḥ Muntahā Al Irādāt. Bairūt: ʻĀlam Al Kutub
Al Bukhārī, Muḥammad Ibn Ismāʻīl Ibn Ibrāhīm. 1407H. Al Ṣaḥīḥ. Bairūt: Dār Ibn Kathīr
- 2015. Al Ṣaḥīḥ. Al Riyāḍ: Dār Al Ḥadārah
Al Dardīr, Aḥmad Ibn Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn Abī Ḥāmid. 1415H. Al Sharḥ Al Ṣaghīr ʻAlā Aqrab Al Masālik. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah.
- ND. Al Sharḥ Al Kabīr. Bairūt: Dār Iḥyā Al Kutub Al ʻArabiyyah
Al Fayyūmī, Aḥmad Ibn Muḥammad Ibn ʻAlī Al Muqrī. ND. Al Miṣbāḥ Al Munīr. Bairūt: Al Maktabah Al ʻIlmiyyah
Al Ḥajāwī, Abū Al Najā Sharf Al Dīn Mūsā Al Maqdisī. ND. Al Iqnāʻa Fi Fiqh Al Imām Aḥmad. Bairūt: Dār Maʻarifah
Al ʻIīsā, ʻAbd Al ʻAzīz Sulaimān Ibn Fahd. 2021. “Al Waṣiyyat bil Waqf: Dirāsah Taʼaṣīliyyah Taṭbīqiyyah” Majallah Kulliyyah Al Sharīʻah Bi Tafahnā Al Ashrāf, Daqhaliyyah. 23:2 (151-190) DOI: 10.21608/jfslt.2021.217832
Al Mardāwī, ʻAlā Al Dīn Abū Al Ḥasan ʻAlī Ibn Sulaimān. 1419H. Al Inṣāf fī Maʻarifat Al Rājiḥ Min Al Khilāf. Bairūt: Dār Iḥyā Al Turāth Al ʻArabī.
- 1432H. Bairūt: Dār ʻAālam Al Kitāb
Al Marghīnānī, Burhān Al Dīn Abū Al Ḥasan ʻAlī Ibn Abī Bakr. ND. Al Hidāyah. Bairūt: Dār Iḥyā Al Turāth Al ʻArabī
Al Māwardī, Abū Al Ḥasan ʻAlī Ibn Muḥammad. ND. Al Ḥawī Al Kabīr. Bairūt: Dār al Fikr
Al Mushaiqiḥ, Khālid Ibn ʻAlī Ibn Muḥammad. 1434H. Al Jāmiʻi Li Aḥkām Al Waqf Wa Al Hibah Wa Al Waṣāyā. Qaṭar: Wazārzh Al Awqāf.
Al Mūṣilī, Abū Al Faḍl ʻAbd Allah Ibn Maḥmūd Ibn Mawdūd. Al Ikhtiyār Litaʻalīl Mukhtār. Al Maktabah Al Shāmilah
Al Raṣṣāʻa, Abū ʻAbd Allah Muḥammad Ibn Qāsim Al Tilimsānī. 1993. Sharḥ Ḥdūd Ibn ʻArafah. Bairūt: Dār Al Gharb Al Islāmī
Al Sadlān, Ṣāliḥ Ibn Ghānim. 1417H. Aḥkām Al Waqf Wal Waṣiyyah wal Farq Bainahumā. Al Riyāḍ: Dār Balansiyah.
Al Sarakhsī, Muḥammad Ibn Aḥmad Ibn Abī Sahl. 1421H. Al Mabsūṭ. Bairūt: Dār Al Fikr
Al Ṭarablisī, Ibrāhīm Ibn Mūsā Ibn Abī Bakr. 1401H. Al Isʻāf Fī Aḥkām Al Awqāf. Bairūt: Al Rāʼid Al ʻArabī
Bakhaḍir, Muḥammad Sālim ʻAbd Allah. 2017. “Tamwīl Waqf Al Nuqūd Lil Mashārīʻ Mutanāhiyah Al Ṣighar fī Muassasat Al Tamwīl Al Islāmī”. Phd Thesis. Jāmiʻah Al ʻUlūm AL Islāmiyyah Al ʻAālamiyyah, ʻAmmān.
Ibn ʻĀbidīn, Muḥammad Amīn Ibn ʻUmar. 1421H. Radd Al Muḥtār ʻAlā Al Durr Al Mukhtār. Bairūt: Dār Al Fikr
Ibn Abī Shaibah, ʻAbd Alllah Ibn Muḥammad. 2008. Al Muṣannaf. Edited by: Abū Muḥammad Usāmah. Al Qāhirah: Al Fārūq Al Ḥadīthah
Ibn Fāris, Abū Al Ḥusain Aḥmad. 1399H. Muʻjam Maqāyīs Al Lughah. Bairūt: Dār Al Fikr
Ibn Hubairah, Abū Al Muẓaffar Yaḥyā Ibn Muḥammad Al Shaibānī. 1423H. Ikhtilāf Aʼimmah Al ʻUlamā. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah.
Ibn Manẓūr, Muḥammad Ibn Mukarram Ibn ʻAlī Al Afrīqī. ND. Lisān Al ʻArab. Bairūt: Dār Al Ṣādir
Ibn Nujaim, Zain Al Dīn ʻUmar Ibn Ibrāhīm Ibn Muḥammad. 1422H. Al Nahr Al Fāiq Sharḥ Kanz Al Daqāiq. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah
Ibn Qudāmah,Abū AL Faraj Shams Al Dīn ʻAbd Al Raḥmān b. Muḥammad b. Aḥmad. ND. Al Sharḥ Al Kabīr. Bairūt: Dār AL Kitāb Al ʻArabī
- 1405H. Al Mughnī. Bairūt: Dār Al Fikr
Ibn Taimiyyah, Taqī Al Dīn Aḥmad Ibn ʻAbd Al Ḥalīm Al Ḥarrānī. 1408. Al Fatawā Al Kubrā. Bairūt: Dār Al Kutub Al ʻIlmiyyah.
- 1425. Majmūʻā Al Fatāwā. Al Riyāḍ: Majmaʻa Malik Fahad
ʻIlīsh, Muḥammad Ibn Aḥmad. 1409. Manḥ Al Jalīl Sharḥ Mukhtaṣar Al Khalīl. Bairūt: Dār al Fikr
Mizanur Rahman, Muhammad. 2020. “Jono kollayane Notun Digonto Cash Waqf” Daily Naya Diganta, Sep. 16. Accessed on Jul. 14, 2023.
www.dailynayadiganta.com/religion/528828/জনকল্যাণে-নতুন-দিগন্ত-ক্যাশ-ওয়াকফ
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ahmad Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.