ব্যভিচারজাত সন্তানের জীবনের নিরাপত্তা ও অধিকার : শরী‘আহ ও প্রচলিত আইনের মধ্যে তুলনামূলক বিশ্লেষণ|The Security and Right of Life of Illegitimate Child : A Comparative Analysis between Sharīʻah and Existing Laws

Authors

  • Emdadul Haque Lecturer (part-time) of Islamic Studies, Asian University of Bangladesh.

DOI:

https://doi.org/10.58666/0mfma519

Keywords:

Illegitimate child, Rights, Security, Ghurrah (Feticide Law), ব্যভিচারজাত সন্তান, গুররাহ্ (ভ্রুণহত্যা) , আইন, অধিকার, ইসলামী শরী‘আহ্, নিরাপত্তা

Abstract

A child born through zināʿ or adulteration is called illegitimate child. Having prohibited the act of zināʿ Islam has closed all the means of giving birth to illegitimate children. However, because of a few men and women’s illegal sexual intercourse still illegitimate children are being born in the society. Their being abhorred and rejected, the illegitimate children are killed just after the conception or delivery whereas illegitimate children are also entitled the right to be born and live their lives on earth. In this article, an effort has been made to offer a comparative analysis of Shariah and existing laws regarding the illegitimate child’s security of and right to life. The present article has been written in descriptive analytical and comparative fashions. The analysis of the findings of this article shows that in stopping the birth of illegitimate children, Islam has introduced hijab system and different dress codes for man and woman, mandated the rulings of marriage and strictly prohibited all types of illegal sexual intercourse and branded it to be the highest punishable offence. However if illegal sexual intercourse occurs and illegitimate childrenare born, Islam, considering the humanitarian aspect of their lives, has protected their security of life, identity, social and religious status and all other rights including the right to inheritance which is an unparalleled example in the world history of human rights.

সারসংক্ষেপ : যিনা বা অবৈধ যৌনাচার দ্বারা জন্মলাভকারী সন্তানকে ‘ব্যভিচারজাত সন্তান’ বলা হয়। ইসলামে যিনা হারাম করার মাধ্যমে ব্যভিচারজাত সন্তান জন্মদানের পথসমূহ রুদ্ধ করে দেয়া হয়েছে। তারপরেও কিছু সংখ্যক নর-নারীর অবৈধ যৌন মিলনের ফলে এমন সন্তান জন্ম লাভ করছে। ব্যভিচারজাত সন্তান সমাজে নিগৃহীত ও ঘৃণিত হওয়ায় সাধারণত গর্ভধারণ বা প্রসবের সঙ্গে সঙ্গে তাকে হত্যা করা হয়। অথচ অবৈধ গর্ভজাত সন্তানেরও পৃথিবীতে জন্মলাভ ও বেঁচে থাকার অধিকার রয়েছে। এ প্রবন্ধে ব্যভিচারজাত সন্তানের জীবনের নিরাপত্তা ও অধিকার প্রসঙ্গে শরী‘আহ্ আইন ও প্রচলিত আইনের মধ্যে তুলনামূলক বিশ্লেষণ করার প্রয়াস নেয়া হয়েছে। প্রবন্ধটি বর্ণনা, বিশ্লেষণ ও তুলনামূলক পদ্ধতিতে রচিত হয়েছে। এ প্রবন্ধ থেকে প্রাপ্ত ফলাফল বিশ্লেষণ করলে দেখা যায়, ইসলামী শরী‘আহ্ মানবসমাজে ব্যভিচারজাত সন্তানের জন্মরোধকল্পে পর্দা, বিবাহ, সর্বপ্রকার অবৈধ যৌনাচারকে নিষিদ্ধকরণসহ যিনাকে সর্বোচ্চ শাস্তিযোগ্য অপরাধ ঘোষণা করেছে। তথাপি কোনোক্রমে ব্যভিচার সংঘটিত হলে এবং এতে সন্তান জন্মগ্রহণ করলে এসব হতভাগ্য সন্তানের ক্ষেত্রে মানবিক দিক বিবেচনা করে তার জীবনের নিরাপত্তা, পরিচয়, সামাজিক ও ধর্মীয় অবস্থান এবং উত্তরাধিকারসহ সার্বিক অধিকার সংরক্ষণ করেছে, যা পৃথিবীর ইতিহাসে মানবাধিকারের ক্ষেত্রে এক অনন্য দৃষ্টান্ত।

References

Al-Qurān al-Karīm

Abū Dāwūd, Sulaymān ibn al-Ash'ath al-Azdī al-Sijistānī, 2005. Al-Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Alūsī, Shihāb al-Dīn Mahmūd ibn ‘Abdullah al-Husainī al-Baghdādī. 1997. Rūh al-Ma’ānī fī Tafsīr al-Qurān al-’Adhīm wa al-Sab’a al-Mathānī. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Baghawī, Abū Muḥammad al-Ḥusayn ibn Masʿūd ibn Muḥammad al-Farrāʿ. 1997. Maʿālim al-Tanzīl. Makka: Dār Taibah.

Al-Bahūtī al-Ḥambalī, Manṣūr ibn Yūnus. 1986. Kashshaf al-Qina' 'An Matn al-Iqna'. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿ Ilmiyyah.

Al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad ibn Ḥusayn Ibn 'Alī ibn Mūsā al-Khosrojerdī. 1994. Al-Sunan al-Kubrā. Makka: Maktaba Dār al-Bāz.

Al-Bukhārī, Abū ʿAbdullah Muḥammd ibn Ismāʿīl. 1987. Al-Jāmiʿ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn Kathīr.

Al-Fatāwā Al-Hindyia, Allama al-Humam Shaykh Nizam & group of Indian Hanafi scholars. 1991. Bairut: Dār al-Fikr.

Ali, Dr. Ahmad. 2015. Islamer Shasti Ain, Dhaka: Bangladesh Islamic Centre.

Al-Jailayī al-Hanafī, Fakhr al-Dīn ʿUsmān ibn ʿAlī. 2000. Tabyīn al-Haqāyiq Sharh Kanj al-Dakāyiq. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Jurjānī, Abu Bakr Abd al-Qāhir bin Abd ar-Rahmān bin Muhammad. 1405H. Kitāb al-Ta’rīfāt. Beirut: Dār al-Kitāb al-ʿArabī

Al-Kāsānī, ‘Alauddin Abū Bakr. 1986. Badāi‘ al-Sanāi‘ fī Tartīb al-Sharāi‘. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Kulaynī, Abū Jaʿfar Muḥammad ibn Yaʿqūb ibn Isḥāq. ND. Al-Kāfī. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Marghīnānī, Abū al-Hasan Burhān al-Dīn ʿAli ibn Abu Bakr ibn ʿAbd al-Jalīl al-Farghānī. ND. Al-Hidāyah Sharh Bidāyat al-Mubtadī. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʿArabī.

Al-San'anī, Abd al-Razzāq ibn Hammām ibn Nāfi'. 1403H. Musannaf. Bairut: Al-Maktab al-Islāmi.

Al-Shuhūd, ʿAlī Ibn Naif, Al-Shuhūd. ND. Al-Mufassal fi Sharhi Ayati LA IQRAHA FI AL-DIN, Al-Maktabah Al-Ash-Shamilah, 4th Edition.

Al-Tirmidī, Abū ‘Isa Muhammad ibn ‘Isa. ND. Al-Sunan. Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al- ‘Arabī.

BABED, Bangla Academy Bengali-English Dictionary. 1994. Dhaka: Bangla Academy Dhaka.

BAEBD, Bangla Academy English-Bengali Dictionary. 2006. Dhaka: Bangla Academy Dhaka.

Bashar, Mohammad Abul. 1997. Muslim Paribarik Ayeen-Qanun. Dhaka: Research Deepartment of Islamic Foundation Bangladesh.

Ibn ‘Abidīn, Muhammad Amin ibn ‘Umar ibn ‘Abd al-’Azīz al-Hanafī. 1992. Radd al-Muhtār ‘alā al-Durr al-Mukhtār. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Abī Shaybah, Abū Bakr 'Abdullaah ibn Muhammad. 1409H. Musannaf. Riyadh: Maktaba al-Rushd.

Ibn Jarīr al-Ṭabarī, Abū Ja’far Muḥammad. 2000. Jāmi’ al-Bayān ‘an Ta’wil āy al-Qurān. Damascus: Dār al-Qalam.

Ibn Mājah, Muhammad ibn Yajīd. ND. Sunan. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ‘Abdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1968. Al-Mughnī. Cairo Maktaba al-Qahirah.

Islamweb.net. 2004. https://www.islamweb.net/ar/fatwa/53386/ /حكم-وراثة-ولد-الزنا-من-أبيه-من-الزنا

Jahangir, Dr. Khondakar Abdullah. 2016. Islami Aqida. Jhenaidah: Al-Sunnah Publications,

Mālik, Ibn Anas. 2004. Al-Muwatta. Egypt: Dār Ihyā’ al-Turāth al-ʿArabī.

Mālik, Ibn Anas. ND. Al-Mudawanah al-Kubrā. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Muslim, Abū al-Ḥusaīn Muslim ibn Ḥajjāj. 2002. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār Iḥyā al-Turāth al-ʿArabī

Musnad As-Sahābah fī Al-Kutub Al-Tis`ah. N.D, Al-Maktabah Al-Ash-Shamilah.

OALD, Oxford Advanced Learner's Dictionary. 1987. Oxford University Press.

Rahman, Dr. Muhammad Fazlur. 2010. Al-Mu`jam Al-Waāfī. Dhaka: Riyad Prokashoni.

Rahman, Gazi Shamsur. 1986. Dewani Aiyner Vashya. Dhaka: Khoshrose kitab Mahal.

Rahman, Muhammad Abdur. 2009. Islamer Uttaradhikar Ain. Dhaka. Bangladesh Islamic Centre.

Saleque, Md. Abdus Ex. 2014. Judge. Procholito Ayeeney Narir Odhikar. Bogra: Chhaya Neerh.

Sharif, Ahmad. 2007. Bangla Academy Sangkhipto Bangla Obhidhan. Dhaka: Bangla Academy Dhaka.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

ব্যভিচারজাত সন্তানের জীবনের নিরাপত্তা ও অধিকার : শরী‘আহ ও প্রচলিত আইনের মধ্যে তুলনামূলক বিশ্লেষণ|The Security and Right of Life of Illegitimate Child : A Comparative Analysis between Sharīʻah and Existing Laws. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 17(67), 9-42. https://doi.org/10.58666/0mfma519